keskiviikko 10. tammikuuta 2018



SAATANALLINEN PÄÄTÖS 





Vaikka en ole työtön työnhakija kirjoitan tämän, sillä vihaan epärehellisyyttä, epäoikeudenmukaisuutta ja kieroilua. Eduskunta hyväksyi 19.12.2017 lain HE 124/2017 vp. eli niin sanotun "Aktiivimallin" äänin 103-90. Laki Aktiivimallista koskee työttömiä työnhakijoita. Hallituksen mukaan tällä lailla yritetään "aktivoida" työttömiä työnhakijoita. Aktiivimalli astui voimaan vuoden vaihteessa. Aktiivimallin suurin epäkohta on, että työtön ei voi välttämättä mitenkään vaikuttaa tukiensa menetykseen omalla aktiivisuudellaan tai toiminnallaan. Laki on kaikkia oikeudellisia ja demokraattisia periaatteita vastaan. Jos laki jää voimaan, emme elä enää oikeusvaltiossa.

Laissa määritellään, että työttömyysetuja leikattaisiin väliaikaisesti 4,65 prosenttia niiltä työttömiltä, jotka eivät kolmen kuukauden seurantajaksolla osoita aktiivisuuttaan. Aktiivisuuden voi osoittaa joko pätkätöillä tai osallistumalla työllisyyspalveluihin. Leikkaus vastaa yhtä ylimääräistä omavastuupäivää kuukaudessa. Peruspäivärahaan vaikutus on 32,40 euroa kuukaudessa, joka merkitsee sitä, että tuki laskee noin 697 eurosta 664 euroon kuukaudessa. Sen lisäksi siitä maksetaan 20 prosenttia veroja. Ansiopäivärahaa saavilla se laskee keskimäärin noin 1 420 eurosta 1 353 euroon kuukaudessa. Samaan aikaan omavastuupäivien määrä työttömyyden alussa tippuu seitsemästä päivästä viiteen päivään.

Työttömän pitää osoittaa aktiivisuutensa joko tekemällä osa-aikaisia töitä, tienaamalla omalla yritystoiminnalla tai osallistumalla työllistymistä edistäviin palveluihin. Kolmen kuukauden ajanjaksolla on oltava vähintään töissä 18 tuntia yhtäjaksoisesti (huom! 18 tuntia yhtäjaksoisesti - siis tätä ei voi jakaa osiin!), ansainnut yritystoiminnallaan vähintään 241,04 euroa tai on viiden päivän ajan osallistunut työllistämistä edistäviin palveluihin. Aktiivisuuden muotoja EI VOI YHDISTÄÄ TOISIINSA (huom! aktiivisuuden muotoja ei voi yhdistää toisiinsa!).




Työllistämistä edistäviin palveluihin lasketaan esimerkiksi työvoimakoulutus, työnhakuvalmennus, omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella (on mahdotonta saada TE-toimistolta oikeutta opiskella omaehtoisesti) ja rekrytointikokeiluun osallistuminen. Huomioi, että työhakemusten lähettäminen tai esimerkiksi oman harkinnan mukaan hakeminen työllistämistä edistäville kursseille EI RIITÄ TÄYTTÄMÄÄN AKTIIVISUUDEN MÄÄRITELMÄÄ! Työttömällä ei ole mahdollisuutta päättää pääseekö kurssille! Määrittely siitä, mikä kelpaa työllistämistä edistäväksi toiminnaksi, tehdään yhteistyössä TE-toimiston kanssa. Tietäen minkälaisia idiootteja TE-toimiston virkailijat ovat tämä tietää suuria vaikeuksia ja mielivaltaisuuksia työttömille työnhakijoille!

Tällainen aktiivimalli on syrjivä ja epätasa-arvoinen. Tällainen aktiivimalli selvästi loukkaa ihmisoikeuksia. Se on suunniteltu ilman todellista kuvaa työttömien tilanteesta. Hallituksen ilmeisenä tarkoituksena on vain alentaa työttömyyskorvauksia huonontamalla työttömien ja nimenomaan pitkäaikaistyöttömien asemaa. Työttömät asetetaan mahdottomaan ja  absurdiin asemaan. Työttömiä Suomessa on tällä hetkellä eri lähteiden mukaan noin 300 00 - 330.000 ja avoimia työpaikkoja n. 85 000. Jo pelkästään tämä yhtälö riittää ilmaisemaan tilanteen. Laki on ilmeisen tarkoituksellinen.

Martin-Eric Racine.

Helsinkiläinen työtön Martin-Eric Racine teki kansalaisaloitteen tämän älyttömän ja epäoikeudenmukaisen työttömien aktiivimallin kumoamiseksi. Aloitteen otsikko on Kumotaan HE 124/2017 vp. Oikeusministeriön asianumero on OM 120/52/2017. Aloitteen sisällössä sanotaan: Täten kansalaiset vaativat, että eduskunnan 19.12.2017 hyväksymä HE 124/2017 vp (Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta) kumotaan välittömästi.

Perusteluissa sanotaan: HE124/2017 vp:n nojalla maksettavaa työttömyysturvaa leikataan aina kun työnhakijan ponnistukset oman työllistymisensä edistämiseksi eivät ole tuottaneet tuloksia. Työnhakija ei kuitenkaan päätä rekrytointiprosessin tuloksista, vaan työnantaja niistä päättää, joten on kohtuutonta rangaista työnhakijaa siitä, että työnantajan rekrytointivalinta ei ole osunut häneen. Työnhakija ei myöskään päätä siitä, onko omalla kotiseudullaan hänen urasuunnitelmiaan tukevia työllisyyspalveluja edes tarjolla, saatikka siitä, tuleeko hän valituksi hänen hakemiinsa palveluihin, vaan TE-toimisto päättää molemmista, joten on kohtuutonta rangaista työnhakijaa siitä, että hän ei ole saanut TE-toimistoltaan hänen tarvitsemiaan palveluita. Samoin muissakin työllisyysasioissa; päätös tuloksista ei juurikaan ole työnhakijan käsissä. Eduskunnan 19.12.2017 hyväksymä HE 124/2017 vp on laki, joka rankaisee kansalaista asioista, jotka eivät ole hänen päätettävissään. Sellainen laki on absurdia, minkä takia se ei ole täytäntöönpanokelpoinen, joten HE 124/2017 vp:n tulee kumota välittömästi.

Kirjoittamishetkellä jo yli120 000 kansalaista on allekirjoittanut kansalaisaloitteen. Niin olen tehnyt minäkin. Niin toivon sinunkin tekevän! Aloite löytyy osoitteesta:





TV1:n A-studio esittti 3.1.2018 keskustelun. Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri-idiootti Kai Mykkänen, juontaja Annika Damström ja kansalaisaloitteen tekijä Martin-Eric Racine.

TV1:n A-studio esitti 3.1.2018 keskustelun,  jossa debatoimassa olivat kokoomuksen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen ja mallin kumoamista vaativan kansalaisaloitteen tekijä Martin-Eric Racine. Juontajana toimi Annika Damström. Kai Mykkänen osoitti, että ei tiedä laista juuri yhtään mitään. Tämä debiili kusipää änkytteli, että aktiivimalli luo paineita sekä työttömälle että TE-viranomaisille. Tämä täysi debiili-idiootti näkee kannustinloukkujen purkamisena työttömän asemaa heikentävät toimenpiteet, kuten koeajan pidentämisen ja palkattoman työkokeilun. Nämä toimenpiteet kuitenkin hyödyttävät vain työnantajaa, eivät työntekijää. Kannustinloukkuihin niillä ei ole mitään vaikutusta.

Debiili idiootti Kai Mykkänen

Mykkänen oli myös täysin ulalla Tanskan mallista, jota hän piti lain esikuvana. Tanskassa alin työttömyysetuus on 1 100 euroa kuukaudessa. Yhtä työvoimavirkailijaa kohti on vain 12 työnhakijaa. Suomessa työmarkkinatuki on noin 697 euroa kuussa, josta ennakkopidätys on 20 %  ja yhtä virkailijaa kohti on 166 työnhakijaa. Lisäksi Tanskan mallissa suoritetaan erilaisia korvauksia koulutuksista ja muista menoista, joita Suomessa ei lainkaan tehdä. Työtä ja koulutusta haetaan työttömän ehdoilla, joten Tanskassa voidaan todella vaatia työttömältä enemmän aktiivisuutta. Suomessa malli on pelkästään työttömän aseman huonontamista ja kiusaamista.

Kansalaisaloitteen tekijä Martin-Eric Racine

 Martin-Eric Racine päihitti kirkkaasti väittelyssä idioottiministerin. Hän kysyi mm. ministeriltä, kuinka monta kertaa ministeri on joutunut muuttamaan työn perästä? Ministeri vastasi, että yhden ainoan kerran. Racine on joutunut muuttamaan jo yli 10 kertaa. Lisäksi ministerin muutossa korvattiin kaikki muuttokulut työnantajan puolesta, Racinella ei kertaakaan. Kysymys ei ole työttömän paineesta hakea töitä, vaan paine pitäisi suunnata nimenomaan työnantajiin, jotta he tarjoaisivat töitä myös pitkään työttöminä olleille. - Hakemalla työtä ei saa. Kaikki työpaikat menevät työpaikan vaihtajille tai vastavalmistuneille. Jos työttömyyttä on ollut yli kaksi vuotta, putoaa täysin kelkasta, Racine sanoi. Aktiivimallin 18 tunnin työjaksoja on mahdotonta saada, koska moni työ vaatii perehdytystä ja koulutusta, sekä kaikenlaisia lupia, joita työnantaja ei 18 tunnin takia viitsi vaivautua hankkimaan. Ohjelma on katsottavissa osoitteessa:



 Hallintotieteiden tohtori Heikki Rantala

Hallintotieteiden tohtori Heikki Rantala ei uskonut lakiesityksen läpimenoon, koska se on yksinkertaisesti huono ja varsinkin pitkäaikaistyöttömille täysin kohtuuton. Jos työnsaanti kestää yli vuoden työnsaanti vaikeutuu merkittävästi. Aktiivimalli haastaa ne, joilla on tarpeeksi hankalaa muutenkin. Pitkäaikaistyöttömillä on usein masennusta, heikko toimintakyky ja taloudellisesti vaikeaa. Näistä lähtökohdista on vaikea lähteä työnhakuun. Aktiivimallin kustannukset siirtyvät todennäköisesti muualle kaikenlaisten tukien kasvuna. Sanktioiden sijaan kannattaisi luoda jonkinlainen perustulomalli, jossa on yksinkertainen systeemi. Pitää hyväksyä ajatus, ettei kaikista tule työkykyisiä, mutta siitä ei saa rangaista, sanoo Rantala. Työttömyyttä pitäisi analysoida syvemmin ja jakaa se osiin, eikä hoitaa yhtenä könttänä. Työttömyyden sijaan pitäisi hoitaa työllisyyttä. Huomio pitäisi keskittää koulutusten sisältöön ja työelämävastaavuuteen, eikä siihen että työtöntä rangaistaan.


Sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo

Sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo lyttää aktiivimallin. Hallitus on ajanut poliittiseen miinaan työttömyysturvan aktiivimallissa. Se on keskeneräinen ja huonosti valmisteltu. Toimet ovat väärät työllisyyden parantamisessa. Muutosta tarvitaan. Työttömyysturva- ja ylipäänsä sosiaalijärjestelmä ovat isossa kriisissä eivätkä vastaa tämän hetken tarpeisiin. Hallituksen käyttämät lääkkeet ovat väärät, Hiilamon mukaan. Aktiivimallissa toimitaan menettämisen - ei saavuttamisen - kautta. Hiilamo oli mukana 2015 valmistelemassa mallia, jossa kaikki työttömät olisivat päässeet ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin. Nyt tarkoitus oli myös aktivoida TE-toimistoja, mutta ei kuitenkaan ole mitenkään mietitty, miten se rahoitettaisiin (nykyään vain 60 prosenttia työttömistä saadaan haastateltua 3 kuukaudessa, joten tehtävä on jo käytännössä mahdoton).

Olen minäkin kokenut joitakin vuosia sitten työttömyyden, vaikka on akateemista taustaa. Tunnen edelleen työttömiä ihmisiä. Kokemusta on siis TE-virkailijoista. En ole ikinä kuullut, että yksikään virkailija olisi hankkinut kenellekään työttömälle koskaan töitä. TE-virkailijan tärkein tehtävä ei ole löytää työttömälle töitä vaan järjestää ja etsiä niitä ansoja ja sudenkuoppia joihin voisi pudottaa työttömän työnhakijan, jottei tarvitsisi maksaa  hänelle työttömyyskorvauksia. Hän on asiantuntija näissä asioissa, työtön on useimmiten ummikko alueella eikä työttömällä ole mitään oikeuksia. Yleisin lause työttömän papereissa on "Asiasta ei voi valittaa!". Lause on kaikkien oikeusvaltion säädösten vastainen. Aina, jos tuntee tulleensa kohdelluksi väärin pitäisi olla oikeus valittaa asiasta! Ilmeisesti TE-virkailijat pelkäsivät, että heille ei jäisi aikaa muuhun kuin valitusten käsittelyyn, koska tekivät niin paljon täysin vääriä ja mielettömiä päätöksiä. Tuntuu siltä, että TE-virkailijan alalle hakeutuvat vain sadistiset tyypit. Tämä on oma henkilökohtainen kokemukseni.

Aktiivimalliin on olemassa helppo ja yksinkertainen ratkaisu. Käännetään asia toisin päin. Velvoitetaan työnantajia palkkaamaan työttömiä työnhakijoita 18 tunnin pituisiin aktivointitöihin. Yritykset, joiden liikevaihto on keskimääräistä korkeampi velvoitetaan sakon uhalla ottamaan töihin työtön työnhakija tämän hakiessa paikkaa kyseisessä yrityksessä. Sakko voisi olla suuruudeltaan 4,65 prosenttia kolmen kuukauden liikevaihdosta. Tämä aktivoisi varsin tehokkaasti monia työttömiä.

On olemassa muitakin ratkaisuja. Ensimmäiseksi pitäisi siivota kaikki sairaat ja masentuneet ihmiset pois työttömyystilastoista sairauskorvausten piiriin. Pitäisi määritellä kansalaispalkka, jolla pystyy elämään Suomessa esim. 1000 euroa kuukaudessa. Työtätekevien työaikaa pitäisi roimasti lyhentää, jolloin syntyisi lisää työpaikkoja. Eläkeitöitymisikää pitäisi alentaa eikä kasvattaa, jolloin nuoret pääsisivät töihin. Eläkkeille pitäisi määrätä kuitenkin eläkekatto, joka voisi olla suuruudeltaan korkeintaan esim. 2 500 euroa kuukaudessa. Tätä suurempaa eläkettä ei voisi kukaan saada minkäänlaisessa tapauksessa, ei edes osinkoina.  Tämä kaikki lisäisi hyvinvointia Suomessa ja myös vähentäisi menoja ja kasvattaisi valtion tuloja jonkin verran.

Tehokkaampiakin keinoja on. Ero EU:sta säästäisi vuodessa valtion budjettiin ainakin 2 miljardia euroa. Ero eurosta ja ottamalla oma valuutta käyttöön voitaisiin määritellä valuutan arvo vaikka devalvoimalla se 25 prosenttia. Suomalainen työ tulisi jälleen kannattavaksi ja ulkomaalaiset tuotteet kalliiksi. Suomalaisella työllä ja taidolla valmistettu tuote tulisi maailmalla edulliseksi. Kauppa rupeaisi käymään ja työpaikkoja syntyisi runsaasti lisää. Työttömyys häviäisi olemattomaksi. Myös puolustusvoimien menoja voitaisiin roimasti alentaa ja jatkaa siitä mihin aikoinaan päädyttiin. Tiedän, että puolustusvoimat on suomalaisten pyhä lehmä, johon ei saisi koskea, mutta luomalla hyvät suhteet naapurivaltioihimme ja sanoutumalla irti salaisista sopimuksista Naton kanssa säästäisimme miljardeja parempaan käyttöön.

Suomi aloitti liittymisen EU:hun 1990- luvun alussa. Samaan aikaan alkoi suuri lama ja työttömyys. EU:hun liittymisen takia lama levisi Suomeen niin nopeasti ja vaikutti niin voimakkaasti ja syvästi. Suomessa lamaa hoidettiin niin kehnosti ja väärin keinoin, että se vain syveni ja aiheutti konkurssien aallon ja näin valtavaa työttömyyttä. Toimet Kreikan, Irlannin ja Italian tai oikeastaan saksalaisten yksityisten pankkien pelastamiseksi syvensivät lamaamme. Myöhemmin seuranneet Venäjän sanktiot vain pahensivat asiaa. Emme ole vieläkään toipuneet tuosta lamasta vaikka toisin yritetään väittää.

1990-luvun alussa aloitettiin maassamme perustaa osuuskuntia. Osuuskunnissa oli se hyvä puoli, että niitä oli helppo perustaa. Riitti, että 8 ihmistä, vaikka työtöntä päätti liittyä yhteen ja perustaa ja rekisteröidä osuuskunnan. Osuuskunnassa jäsen oli työsuhteessa osuuskuntaan ja silloin kun ei ollut töitä jäsen sai työttömyyskorvausta. Silloin, kun jäsen sai töitä vaikkapa osuuskunnan kautta, saatiin soviteltua päivärahaa. Tämä merkitsi käytännössä sitä, että kun ei saanut palkkaa mistään työstä - ei siis ollut töitä - oli mahdollista saada työttömyyskorvausta. Tämä aktivoi työttömiä. Näiden viimeaikaisten hallitusten aikana suhtautuminen osuuskuntiin on kuitenkin muuttunut. Osuuskunnan jäseniä on ryhdytty määrittelemään yrittäjiksi. Tällöin jäsen menettää mahdollisuuden saada työttömyyskorvausta. Nykyisin osuuskunnan jäsen ei voi saada työttömyyskorvausta. Tämä viimeinenkin työttömän henkireikä menetettiin tämän tulkinnan takia. Tämä tulkinta ei ainakaan aktivoi työttömiä.

Nyt hallituksen säätämä aktiivimalli lisää eriarvoisuutta Suomessa, lisää huonovointisuutta Suomessa, kasvattaa köyhyyttä Suomessa. Se ei tule lisäämään työllisyyttä. Tämä aktiivimalli kasvattaa tuloeroja Suomessa. Se on moraaliton ja epäeettinen asettaessaan työttömät asemaan, jota on mahdotonta toteuttaa. Yhtälö on mahdoton ja hallituksen tarkoituksena onkin selvästi alentaa menoja huono-osaisten kustannuksella. Työtön ei voi mitenkään vaikuttaa tilanteeseen.  Nykyinen Sipilän hallitus on jatkanut edellisten Alexander Stubiton, Jyrki Kataisen, Kiviniemen ja Vanhasen hallitusten huonontavia päätöksiä, joilla tuloerot, köyhyys  ja huonovointisuus ovat maassamme vain lisääntyneet. Tämä aktivointipäätös on kaikkein törkeimpiä ja pahimpia. Edes meidän päätön presidenttimme ei tee mitään asian hyväksi. Jyrähtäisi edes tätä epäoikeidenmukaista lakia vastaan ja moittisi hallitusta tällaisten lakien hyväksymisestä. Mutta mitään ei kuulu, mitään ei tapahdu. Hän on päätön presidentti, joka ei pysty päättämään mistään vaikka asia olisi epäeettinen. Sipilän hallitus kävelee hänen ylitseen mennen tullen. Niinistö mainostaa itseään "työväen presidenttinä". Mielestäni hän on todella kaukana siitä, mutta ainakaan työttömien presidentti hän ei ole!

Presidenttimme Niinistö on menettänyt päänsä, koska ei pysty päättämään mistään.


Palkansaajajärjestöillä olisi tässä näytön paikka. SAK:lainen Teollisuusliitto on ilmoittanut valmistautumisesta poliittiseen lakkoon. Muutkin palkansaajajärjestöt uhkailevat työtaistelutoimilla, ellei aktivoimislakia lakia peruta. Kansalaisaloite aktiivimallin kieltämiseksi on jo kerännyt moninkertaisesti tarvittavan määrän allekirjoituksia, joten aloitteen on edettävä eduskunnan käsittelyyn. Mikäli aloite ei tuota tulosta on aika tehdä kantelu EU-tuomioistuimelle Suomen liian pienistä sosiaalietuuksista ja -leikkauksista ja varsinkin tästä uudesta ns. "aktivointimallista". Mikään työnantaja ei palkkaa ketään vain 18 tunnin ajaksi. Palkatonta orjatyötä ei saa teettää. Realistista on toimia vain erilaisten TE-keskusten järjestämien koulutusten ei palkkatöiden kautta.

Aktiivimallin kansalaisaloitteen tehnyt Martin-Eric Racinen aikomuksena on nyt tehdä uusi aloite asumistuen uudistamiseksi. Hänen mukaansa epäkohtina ovat bruttotuloihin perustuva laskentatapa sekä asumistuen omavastuuosuus. Asumistuki pitäisi laskea nettotulojen mukaan. Asumistuen omavastuuosa pitäisi poistaa kokonaan, koska hakija ei voi vaikuttaa oman alueensa vuokratasoon. Oma aikomukseni on allekirjoittaa myös tämä aloite, vaikka asunkin omistusasunnossa. Toivon kaikkien tekevän samoin! Käy kuitenkin ensin allekirjoittamassa tämä aktivointimallin kansalaisaloite osoitteessa:






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tarkistetaan!