SAATANALLINEN PÄÄTÖS
Vaikka en ole työtön työnhakija kirjoitan tämän, sillä
vihaan epärehellisyyttä, epäoikeudenmukaisuutta ja kieroilua. Eduskunta
hyväksyi 19.12.2017 lain HE 124/2017 vp. eli niin sanotun "Aktiivimallin"
äänin 103-90. Laki Aktiivimallista koskee työttömiä työnhakijoita. Hallituksen
mukaan tällä lailla yritetään "aktivoida" työttömiä työnhakijoita. Aktiivimalli
astui voimaan vuoden vaihteessa. Aktiivimallin suurin epäkohta on, että työtön
ei voi välttämättä mitenkään vaikuttaa tukiensa menetykseen omalla
aktiivisuudellaan tai toiminnallaan. Laki on kaikkia oikeudellisia ja
demokraattisia periaatteita vastaan. Jos laki jää voimaan, emme elä enää
oikeusvaltiossa.
Laissa määritellään, että työttömyysetuja leikattaisiin
väliaikaisesti 4,65 prosenttia niiltä työttömiltä, jotka eivät kolmen kuukauden
seurantajaksolla osoita aktiivisuuttaan. Aktiivisuuden voi osoittaa joko
pätkätöillä tai osallistumalla työllisyyspalveluihin. Leikkaus vastaa yhtä
ylimääräistä omavastuupäivää kuukaudessa. Peruspäivärahaan vaikutus on 32,40
euroa kuukaudessa, joka merkitsee sitä, että tuki laskee noin 697 eurosta 664
euroon kuukaudessa. Sen lisäksi siitä maksetaan 20 prosenttia veroja. Ansiopäivärahaa
saavilla se laskee keskimäärin noin 1 420 eurosta 1 353 euroon kuukaudessa.
Samaan aikaan omavastuupäivien määrä työttömyyden alussa tippuu seitsemästä
päivästä viiteen päivään.
Työttömän pitää osoittaa aktiivisuutensa joko tekemällä
osa-aikaisia töitä, tienaamalla omalla yritystoiminnalla tai osallistumalla
työllistymistä edistäviin palveluihin. Kolmen kuukauden ajanjaksolla on oltava
vähintään töissä 18 tuntia yhtäjaksoisesti (huom! 18 tuntia yhtäjaksoisesti -
siis tätä ei voi jakaa osiin!), ansainnut yritystoiminnallaan vähintään 241,04
euroa tai on viiden päivän ajan osallistunut työllistämistä edistäviin
palveluihin. Aktiivisuuden muotoja EI VOI YHDISTÄÄ TOISIINSA (huom!
aktiivisuuden muotoja ei voi yhdistää toisiinsa!).
Työllistämistä edistäviin palveluihin lasketaan
esimerkiksi työvoimakoulutus, työnhakuvalmennus, omaehtoinen opiskelu
työttömyysetuudella (on mahdotonta saada TE-toimistolta oikeutta opiskella
omaehtoisesti) ja rekrytointikokeiluun
osallistuminen. Huomioi, että työhakemusten lähettäminen tai esimerkiksi oman
harkinnan mukaan hakeminen työllistämistä edistäville kursseille EI RIITÄ
TÄYTTÄMÄÄN AKTIIVISUUDEN MÄÄRITELMÄÄ! Työttömällä ei ole mahdollisuutta päättää
pääseekö kurssille! Määrittely siitä, mikä kelpaa työllistämistä edistäväksi
toiminnaksi, tehdään yhteistyössä TE-toimiston kanssa. Tietäen minkälaisia
idiootteja TE-toimiston virkailijat ovat tämä tietää suuria vaikeuksia ja
mielivaltaisuuksia työttömille työnhakijoille!
Tällainen aktiivimalli on syrjivä ja epätasa-arvoinen.
Tällainen aktiivimalli selvästi loukkaa ihmisoikeuksia. Se on suunniteltu ilman
todellista kuvaa työttömien tilanteesta. Hallituksen ilmeisenä tarkoituksena on
vain alentaa työttömyyskorvauksia huonontamalla työttömien ja nimenomaan
pitkäaikaistyöttömien asemaa. Työttömät asetetaan mahdottomaan ja absurdiin asemaan. Työttömiä Suomessa on
tällä hetkellä eri lähteiden mukaan noin 300 00 - 330.000 ja avoimia
työpaikkoja n. 85 000. Jo pelkästään tämä yhtälö riittää ilmaisemaan tilanteen.
Laki on ilmeisen tarkoituksellinen.
Martin-Eric Racine.
Helsinkiläinen työtön Martin-Eric Racine teki
kansalaisaloitteen tämän älyttömän ja epäoikeudenmukaisen työttömien
aktiivimallin kumoamiseksi. Aloitteen otsikko on Kumotaan HE 124/2017 vp.
Oikeusministeriön asianumero on OM 120/52/2017. Aloitteen sisällössä sanotaan:
Täten kansalaiset vaativat, että eduskunnan 19.12.2017 hyväksymä HE 124/2017 vp
(Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain ja eräiden muiden
lakien muuttamisesta) kumotaan välittömästi.
Perusteluissa sanotaan: HE124/2017 vp:n nojalla
maksettavaa työttömyysturvaa leikataan aina kun työnhakijan ponnistukset oman
työllistymisensä edistämiseksi eivät ole tuottaneet tuloksia. Työnhakija ei
kuitenkaan päätä rekrytointiprosessin tuloksista, vaan työnantaja niistä
päättää, joten on kohtuutonta rangaista työnhakijaa siitä, että työnantajan
rekrytointivalinta ei ole osunut häneen. Työnhakija ei myöskään päätä siitä,
onko omalla kotiseudullaan hänen urasuunnitelmiaan tukevia työllisyyspalveluja
edes tarjolla, saatikka siitä, tuleeko hän valituksi hänen hakemiinsa
palveluihin, vaan TE-toimisto päättää molemmista, joten on kohtuutonta
rangaista työnhakijaa siitä, että hän ei ole saanut TE-toimistoltaan hänen
tarvitsemiaan palveluita. Samoin muissakin työllisyysasioissa; päätös
tuloksista ei juurikaan ole työnhakijan käsissä. Eduskunnan 19.12.2017
hyväksymä HE 124/2017 vp on laki, joka rankaisee kansalaista asioista, jotka
eivät ole hänen päätettävissään. Sellainen laki on absurdia, minkä takia se ei
ole täytäntöönpanokelpoinen, joten HE 124/2017 vp:n tulee kumota välittömästi.
Kirjoittamishetkellä jo yli120 000 kansalaista on
allekirjoittanut kansalaisaloitteen. Niin olen tehnyt minäkin. Niin toivon
sinunkin tekevän! Aloite löytyy osoitteesta:
TV1:n A-studio esittti 3.1.2018 keskustelun. Ulkomaankauppa-
ja kehitysministeri-idiootti Kai Mykkänen, juontaja Annika Damström ja
kansalaisaloitteen tekijä Martin-Eric Racine.
TV1:n A-studio esitti 3.1.2018 keskustelun, jossa debatoimassa olivat kokoomuksen
ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen ja mallin kumoamista vaativan
kansalaisaloitteen tekijä Martin-Eric Racine. Juontajana toimi Annika Damström.
Kai Mykkänen osoitti, että ei tiedä laista juuri yhtään mitään. Tämä debiili
kusipää änkytteli, että aktiivimalli luo paineita sekä työttömälle että TE-viranomaisille.
Tämä täysi debiili-idiootti näkee kannustinloukkujen purkamisena työttömän
asemaa heikentävät toimenpiteet, kuten koeajan pidentämisen ja palkattoman
työkokeilun. Nämä toimenpiteet kuitenkin hyödyttävät vain työnantajaa, eivät
työntekijää. Kannustinloukkuihin niillä ei ole mitään vaikutusta.
Debiili idiootti Kai
Mykkänen
Mykkänen oli myös täysin ulalla Tanskan mallista, jota
hän piti lain esikuvana. Tanskassa alin työttömyysetuus on 1 100 euroa
kuukaudessa. Yhtä työvoimavirkailijaa kohti on vain 12 työnhakijaa. Suomessa
työmarkkinatuki on noin 697 euroa kuussa, josta ennakkopidätys on 20 % ja yhtä virkailijaa kohti on 166 työnhakijaa.
Lisäksi Tanskan mallissa suoritetaan erilaisia korvauksia koulutuksista ja
muista menoista, joita Suomessa ei lainkaan tehdä. Työtä ja koulutusta haetaan
työttömän ehdoilla, joten Tanskassa voidaan todella vaatia työttömältä enemmän
aktiivisuutta. Suomessa malli on pelkästään työttömän aseman huonontamista ja
kiusaamista.
Kansalaisaloitteen tekijä
Martin-Eric Racine
Martin-Eric Racine
päihitti kirkkaasti väittelyssä idioottiministerin. Hän kysyi mm. ministeriltä,
kuinka monta kertaa ministeri on joutunut muuttamaan työn perästä? Ministeri
vastasi, että yhden ainoan kerran. Racine on joutunut muuttamaan jo yli 10
kertaa. Lisäksi ministerin muutossa korvattiin kaikki muuttokulut työnantajan
puolesta, Racinella ei kertaakaan. Kysymys ei ole työttömän paineesta hakea
töitä, vaan paine pitäisi suunnata nimenomaan työnantajiin, jotta he
tarjoaisivat töitä myös pitkään työttöminä olleille. - Hakemalla työtä ei saa.
Kaikki työpaikat menevät työpaikan vaihtajille tai vastavalmistuneille. Jos
työttömyyttä on ollut yli kaksi vuotta, putoaa täysin kelkasta, Racine sanoi.
Aktiivimallin 18 tunnin työjaksoja on mahdotonta saada, koska moni työ vaatii
perehdytystä ja koulutusta, sekä kaikenlaisia lupia, joita työnantaja ei 18
tunnin takia viitsi vaivautua hankkimaan. Ohjelma on katsottavissa osoitteessa:
Hallintotieteiden tohtori Heikki Rantala ei uskonut
lakiesityksen läpimenoon, koska se on yksinkertaisesti huono ja varsinkin
pitkäaikaistyöttömille täysin kohtuuton. Jos työnsaanti kestää yli vuoden
työnsaanti vaikeutuu merkittävästi. Aktiivimalli haastaa ne, joilla on
tarpeeksi hankalaa muutenkin. Pitkäaikaistyöttömillä on usein masennusta,
heikko toimintakyky ja taloudellisesti vaikeaa. Näistä lähtökohdista on vaikea
lähteä työnhakuun. Aktiivimallin kustannukset siirtyvät todennäköisesti muualle
kaikenlaisten tukien kasvuna. Sanktioiden sijaan kannattaisi luoda jonkinlainen
perustulomalli, jossa on yksinkertainen systeemi. Pitää hyväksyä ajatus, ettei
kaikista tule työkykyisiä, mutta siitä ei saa rangaista, sanoo Rantala. Työttömyyttä
pitäisi analysoida syvemmin ja jakaa se osiin, eikä hoitaa yhtenä könttänä.
Työttömyyden sijaan pitäisi hoitaa työllisyyttä. Huomio pitäisi keskittää
koulutusten sisältöön ja työelämävastaavuuteen, eikä siihen että työtöntä
rangaistaan.
Sosiaalipolitiikan
professori Heikki Hiilamo
Sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo lyttää
aktiivimallin. Hallitus on ajanut poliittiseen miinaan työttömyysturvan
aktiivimallissa. Se on keskeneräinen ja huonosti valmisteltu. Toimet ovat
väärät työllisyyden parantamisessa. Muutosta tarvitaan. Työttömyysturva- ja
ylipäänsä sosiaalijärjestelmä ovat isossa kriisissä eivätkä vastaa tämän hetken
tarpeisiin. Hallituksen käyttämät lääkkeet ovat väärät, Hiilamon mukaan.
Aktiivimallissa toimitaan menettämisen - ei saavuttamisen - kautta. Hiilamo oli
mukana 2015 valmistelemassa mallia, jossa kaikki työttömät olisivat päässeet
ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin. Nyt tarkoitus oli myös aktivoida
TE-toimistoja, mutta ei kuitenkaan ole mitenkään mietitty, miten se
rahoitettaisiin (nykyään vain 60 prosenttia työttömistä saadaan haastateltua 3
kuukaudessa, joten tehtävä on jo käytännössä mahdoton).
Olen minäkin kokenut joitakin vuosia sitten työttömyyden,
vaikka on akateemista taustaa. Tunnen edelleen työttömiä ihmisiä. Kokemusta on
siis TE-virkailijoista. En ole ikinä kuullut, että yksikään virkailija olisi
hankkinut kenellekään työttömälle koskaan töitä. TE-virkailijan tärkein tehtävä
ei ole löytää työttömälle töitä vaan järjestää ja etsiä niitä ansoja ja
sudenkuoppia joihin voisi pudottaa työttömän työnhakijan, jottei tarvitsisi
maksaa hänelle työttömyyskorvauksia. Hän
on asiantuntija näissä asioissa, työtön on useimmiten ummikko alueella eikä
työttömällä ole mitään oikeuksia. Yleisin lause työttömän papereissa on
"Asiasta ei voi valittaa!". Lause on kaikkien oikeusvaltion säädösten
vastainen. Aina, jos tuntee tulleensa kohdelluksi väärin pitäisi olla oikeus
valittaa asiasta! Ilmeisesti TE-virkailijat pelkäsivät, että heille ei jäisi
aikaa muuhun kuin valitusten käsittelyyn, koska tekivät niin paljon täysin
vääriä ja mielettömiä päätöksiä. Tuntuu siltä, että TE-virkailijan alalle
hakeutuvat vain sadistiset tyypit. Tämä on oma henkilökohtainen kokemukseni.
Aktiivimalliin on olemassa helppo ja yksinkertainen
ratkaisu. Käännetään asia toisin päin. Velvoitetaan työnantajia palkkaamaan
työttömiä työnhakijoita 18 tunnin pituisiin aktivointitöihin. Yritykset, joiden
liikevaihto on keskimääräistä korkeampi velvoitetaan sakon uhalla ottamaan
töihin työtön työnhakija tämän hakiessa paikkaa kyseisessä yrityksessä. Sakko
voisi olla suuruudeltaan 4,65 prosenttia kolmen kuukauden liikevaihdosta. Tämä
aktivoisi varsin tehokkaasti monia työttömiä.
On olemassa muitakin ratkaisuja. Ensimmäiseksi pitäisi
siivota kaikki sairaat ja masentuneet ihmiset pois työttömyystilastoista
sairauskorvausten piiriin. Pitäisi määritellä kansalaispalkka, jolla pystyy
elämään Suomessa esim. 1000 euroa kuukaudessa. Työtätekevien työaikaa pitäisi
roimasti lyhentää, jolloin syntyisi lisää työpaikkoja. Eläkeitöitymisikää
pitäisi alentaa eikä kasvattaa, jolloin nuoret pääsisivät töihin. Eläkkeille
pitäisi määrätä kuitenkin eläkekatto, joka voisi olla suuruudeltaan korkeintaan
esim. 2 500 euroa kuukaudessa. Tätä suurempaa eläkettä ei voisi kukaan saada
minkäänlaisessa tapauksessa, ei edes osinkoina.
Tämä kaikki lisäisi hyvinvointia Suomessa ja myös vähentäisi menoja ja kasvattaisi
valtion tuloja jonkin verran.
Tehokkaampiakin keinoja on. Ero EU:sta säästäisi vuodessa
valtion budjettiin ainakin 2 miljardia euroa. Ero eurosta ja ottamalla oma
valuutta käyttöön voitaisiin määritellä valuutan arvo vaikka devalvoimalla se
25 prosenttia. Suomalainen työ tulisi jälleen kannattavaksi ja ulkomaalaiset
tuotteet kalliiksi. Suomalaisella työllä ja taidolla valmistettu tuote tulisi
maailmalla edulliseksi. Kauppa rupeaisi käymään ja työpaikkoja syntyisi
runsaasti lisää. Työttömyys häviäisi olemattomaksi. Myös puolustusvoimien
menoja voitaisiin roimasti alentaa ja jatkaa siitä mihin aikoinaan päädyttiin.
Tiedän, että puolustusvoimat on suomalaisten pyhä lehmä, johon ei saisi koskea,
mutta luomalla hyvät suhteet naapurivaltioihimme ja sanoutumalla irti
salaisista sopimuksista Naton kanssa säästäisimme miljardeja parempaan
käyttöön.
Suomi aloitti liittymisen EU:hun 1990- luvun alussa.
Samaan aikaan alkoi suuri lama ja työttömyys. EU:hun liittymisen takia lama
levisi Suomeen niin nopeasti ja vaikutti niin voimakkaasti ja syvästi. Suomessa
lamaa hoidettiin niin kehnosti ja väärin keinoin, että se vain syveni ja
aiheutti konkurssien aallon ja näin valtavaa työttömyyttä. Toimet Kreikan,
Irlannin ja Italian tai oikeastaan saksalaisten yksityisten pankkien
pelastamiseksi syvensivät lamaamme. Myöhemmin seuranneet Venäjän sanktiot vain
pahensivat asiaa. Emme ole vieläkään toipuneet tuosta lamasta vaikka toisin
yritetään väittää.
1990-luvun alussa aloitettiin maassamme perustaa osuuskuntia.
Osuuskunnissa oli se hyvä puoli, että niitä oli helppo perustaa. Riitti, että 8
ihmistä, vaikka työtöntä päätti liittyä yhteen ja perustaa ja rekisteröidä
osuuskunnan. Osuuskunnassa jäsen oli työsuhteessa osuuskuntaan ja silloin kun
ei ollut töitä jäsen sai työttömyyskorvausta. Silloin, kun jäsen sai töitä
vaikkapa osuuskunnan kautta, saatiin soviteltua päivärahaa. Tämä merkitsi
käytännössä sitä, että kun ei saanut palkkaa mistään työstä - ei siis ollut
töitä - oli mahdollista saada työttömyyskorvausta. Tämä aktivoi työttömiä.
Näiden viimeaikaisten hallitusten aikana suhtautuminen osuuskuntiin on
kuitenkin muuttunut. Osuuskunnan jäseniä on ryhdytty määrittelemään yrittäjiksi.
Tällöin jäsen menettää mahdollisuuden saada työttömyyskorvausta. Nykyisin
osuuskunnan jäsen ei voi saada työttömyyskorvausta. Tämä viimeinenkin työttömän
henkireikä menetettiin tämän tulkinnan takia. Tämä tulkinta ei ainakaan aktivoi
työttömiä.
Nyt hallituksen säätämä aktiivimalli lisää eriarvoisuutta
Suomessa, lisää huonovointisuutta Suomessa, kasvattaa köyhyyttä Suomessa. Se ei
tule lisäämään työllisyyttä. Tämä aktiivimalli kasvattaa tuloeroja Suomessa. Se
on moraaliton ja epäeettinen asettaessaan työttömät asemaan, jota on mahdotonta
toteuttaa. Yhtälö on mahdoton ja hallituksen tarkoituksena onkin selvästi
alentaa menoja huono-osaisten kustannuksella. Työtön ei voi mitenkään vaikuttaa
tilanteeseen. Nykyinen Sipilän hallitus
on jatkanut edellisten Alexander Stubiton, Jyrki Kataisen, Kiviniemen ja
Vanhasen hallitusten huonontavia päätöksiä, joilla tuloerot, köyhyys ja huonovointisuus ovat maassamme vain
lisääntyneet. Tämä aktivointipäätös on kaikkein törkeimpiä ja pahimpia. Edes
meidän päätön presidenttimme ei tee mitään asian hyväksi. Jyrähtäisi edes tätä
epäoikeidenmukaista lakia vastaan ja moittisi hallitusta tällaisten lakien
hyväksymisestä. Mutta mitään ei kuulu, mitään ei tapahdu. Hän on päätön
presidentti, joka ei pysty päättämään mistään vaikka asia olisi epäeettinen.
Sipilän hallitus kävelee hänen ylitseen mennen tullen. Niinistö mainostaa
itseään "työväen presidenttinä". Mielestäni hän on todella kaukana
siitä, mutta ainakaan työttömien presidentti hän ei ole!
Presidenttimme Niinistö on menettänyt päänsä, koska ei
pysty päättämään mistään.
Palkansaajajärjestöillä olisi tässä näytön paikka. SAK:lainen
Teollisuusliitto on ilmoittanut valmistautumisesta poliittiseen lakkoon. Muutkin
palkansaajajärjestöt uhkailevat työtaistelutoimilla, ellei aktivoimislakia lakia
peruta. Kansalaisaloite aktiivimallin kieltämiseksi on jo kerännyt moninkertaisesti
tarvittavan määrän allekirjoituksia, joten aloitteen on edettävä eduskunnan
käsittelyyn. Mikäli aloite ei tuota tulosta on aika tehdä kantelu
EU-tuomioistuimelle Suomen liian pienistä sosiaalietuuksista ja -leikkauksista
ja varsinkin tästä uudesta ns. "aktivointimallista". Mikään
työnantaja ei palkkaa ketään vain 18 tunnin ajaksi. Palkatonta orjatyötä ei saa
teettää. Realistista on toimia vain erilaisten TE-keskusten järjestämien
koulutusten ei palkkatöiden kautta.
Aktiivimallin kansalaisaloitteen tehnyt Martin-Eric
Racinen aikomuksena on nyt tehdä uusi aloite asumistuen uudistamiseksi. Hänen
mukaansa epäkohtina ovat bruttotuloihin perustuva laskentatapa sekä asumistuen
omavastuuosuus. Asumistuki pitäisi laskea nettotulojen mukaan. Asumistuen
omavastuuosa pitäisi poistaa kokonaan, koska hakija ei voi vaikuttaa oman
alueensa vuokratasoon. Oma aikomukseni on allekirjoittaa myös tämä aloite,
vaikka asunkin omistusasunnossa. Toivon kaikkien tekevän samoin! Käy kuitenkin
ensin allekirjoittamassa tämä aktivointimallin kansalaisaloite osoitteessa:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi tarkistetaan!