SUOMI MUUTTUU HELVETIKSI
Seuraava kirjoitus on poikkeuksellinen. Se on noin 70-vuotiaan
eläkeläismiehen kirjoittama. Mietin hyvin kauan, ennen kuin päätin julkaista
sen. Olen poistanut kirjoituksesta kaikki ne seikat, joista voisi tunnistaa
kyseisen henkilön. Olen lisäksi siivonnut kielenkäyttöä runsaalla kädellä. En
vastaa tekstistä, vaikka olen paljolti samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Kaikki
kuvitus on minun tekemääni.
Kirkasotsainen mies.
Olen noin 70-vuotias eläkkeellä oleva mies. Olen ollut pitkään
työelämässä, mutta kokenut myös työttömyyden kurjuuden. Olen naimisissa ja
vaimoni on myös eläkkeellä. Lapseni on lähtenyt jo maailmalle. Mielestäni Suomi
on nyt muuttumassa Helvetiksi. Näin olen kokenut iäkkäänä eläkkeellä olevana
henkilönä. Ajattelin kirjoittaa miksi. Aloitetaan vaikkapa eläkkeistä, koska
olen eläkeläinen. Meillä vallitsee ns. taitettu
eläkeindeksi, joka on varsin kiero operaatio. Joku aika sitten eläkettäni
nostettiin jonkun mitättömän prosentin verran. Tämä merkitsi kuitenkin sitä,
että eläkkeeni nousi juuri sille rajalle, että veroprosenttini nousi, jolloin
saan itse asiassa vähemmän rahaa käteeni kuin ennen. Vaikka siis eläkkeeni
laski, vuokra, sähkölaskut, vesilaskut, ruokalaskut ja kaikki muut laskut eivät
laskeneet. Päin vastoin, tänä aikana ne kaikki ovat pelkästään nousseet ja
jotkut paljonkin. Elämänlaatuni on huonontunut. Tämä on yhtä helvettiä! Tämä
kirottu hallitus on keksinyt hyvän keinon lisätä verotuloja; otetaan ne
köyhiltä eläkeläisiltä. Mietin ankarasti, miten voisin alentaa ihan
vapaaehtoisesti eläkettäni niin, että veroprosenttini laskisi ja saisin käteeni
jälleen enemmän eläkettä.
Koska aloitin eläkkeistä puhunpa vaimoni eläkkeestä.
Suomessa pitäisi vallita ns. takuueläke,
jolloin henkilön pitäisi saada vähimmäismäärä eläkettä. Vaimoni saa kuitenkin
vähemmän eläkettä, kuin tuo ns. takuueläke. Lähdin Kelaan selvittämään, mistä
tämä johtui. Olin saanut vaimoltani valtakirjan, koska vaimoni ei halua käydä
Kelassa. Pääsin nuoren miesvirkailijan juttusille. Hän katsoi koneelta ja
selitti suurin piirtein seuraavasti: "Vaimonne työeläke on niin pieni,
että hän saa lisänä kansaneläkettä.
Tästä johtuen eläke jää alle takuueläkkeen." Kysyin tietenkin, miksei
eläkettä nosteta niin, että se olisi vähintään tuon takuueläkkeen suuruinen? "Eikö
niin kuuluisi olla?" Virkailija sanoi: "Jos saa lisänä kansaneläkettä
ei voi saada takuueläkettä. Takuueläke on tarkoitettu lähinnä ulkomailta
Suomeen muuttaneita varten." Olin kyllä järkyttynyt tuosta selostuksesta.
Siis ulkomailta Suomeen muuttaneet saavat takuueläkettä, mutta Suomessa
syntyneet ja koko ikänsä täällä asuneet eivät sitä saa. On kyllä jotain vikaa
tässä maassa!
Kävinpä tässä äskettäin Kelan toimistossa. Siellä oli
valtavasti ihmisiä. Etsin kirjekuoria, joilla voisin lähettää lomakkeita
täytettyäni ne kotona. Missään ei näkynyt yhtään kirjekuorta. Joku nuori
neitokainen-virkailija tuli kyselemään voiko hän auttaa. Kysyin, mistä voisin
löytää kirjekuoria, jotta voisin lähettää lomakkeita postitse? Virkailija
sanoi, ettei nykyään enää käytetä kirjekuoria. Kun katsoi sitä ihmismäärää
Kelan toimistossa tämä vaikuttaa todella idioottimaisimmalta tempulta
ihmiskunnan historiassa. Jos edes osa voisi lähettää postissa lomakkeensa
vähentäisi se oleellisesti ruuhkia toimistossa. Tulee miettineeksi missä on
järki - tuosta toiminnasta se ainakin on kaukana. Virkailija tarjosi
muovikansiota tilalle. Otin niitä kymmenisen kappaletta ja lähdin kotiin, mutta
en ymmärrä miten lähetän ne postitse? Kaikkihan näkyy lävitse.
Kirjoitanpa sitten lääkkeistä. Minulla on
verenpainetauti, verenpaineeni on varsin korkea (vähemmästäkin tekisi mieleni
kirjoittaa). Joudun käyttämään kolmea lääkettä päivittäin. Viimeaikaiset
hallituksen keksimät uudet säädökset ovat mielestäni mielipuolisia. Mieleenpainuvin
oli kokemus, jonka koin viime syksynä apteekissa. Meillä on tapana vaimoni
kanssa samalla kauppareissulla suorittaa monta asiaa kerrallaan. Ostetaan
kaupasta ruokaa, käydään postissa ja käydään samalla apteekissa ostamassa
lääkkeitä, ettei tarvitse käydä monta kertaa eri paikoissa eri päivinä.
Tällaisella reissulla kävin apteekissa, josta ajattelin ostaa
verenpainelääkkeitäni samalla kertaa. Mutta yllätys oli kova. Sieltä sanottiin,
että "Tietokoneen mukaan teillä on näköjään vielä lääkkeitä jäljellä,
joten emme voi antaa lääkkeitä nyt." Samalla ilmoitettiin päivämäärä
milloin voin ensimmäisen kerran hakea lääkkeeni. Sitten yllätysten yllätys -
samana päivänä, kuin saisin ostaa lääkkeeni loppuisi reseptini voimassaoloaika.
Kaiken lisäksi päivä oli sunnuntai. Siis selkokielisesti sanottuna minulla oli
vain yksi ainoa mahdollinen päivä saada lääkkeeni ja kaiken lisäksi se oli
sunnuntai. Kysyin, enkö voisi saada lääkkeeni edes pari päivää aikaisemmin,
minulle sanottiin, että uusi laki kieltää sen. Mikään apteekki ei myy
lääkettäni ennen tuota päivämäärää. Minun olisi pitänyt siis etsiä joku hiton
apteekki, joka olisi auki sunnuntaina ja vaeltaa kilometrien päähän saadakseni
lääkkeeni. Entäpä, jos käyttäjä kadottaa jonkun kappaleen lääkkeistään? Hitto
vie, kyllä systeemissä on jotain vialla!
Menin lääkäriin uudistamaan reseptini. Lääkäri soitteli
eri paikkoihin ja sanoi sitten minulle, että tämä on ensimmäinen kerta hänen
urallaan, kun hän kohtaa tämmöisen tapauksen. Yhtä harvinaista, kuin
lottomiljoonan voitto paitsi, että se ei ollut lottovoitto. Henkilökohtaisesti
olen ratkaissut asian niin, että syön nyt lääkkeitä puolet vähemmän kuin
ohjeissa sanotaan. Verenpainetauti on siitä hyvä, että siinä ei ole mitään
oireita, joten en kärsi toimenpiteistä mitenkään. Olen päättänyt, etten mittaa
enää verenpainettani, vaan heitän koko painemittarin roskiin. Lisäksi säästyy
rahat, varsinkin kun hallitus on luonut tämän kirotun 50 euron
omavastuusysteemin. Lääkkeeni ovat kalliita. Toivon koko hallitukselle saatanallisia
sairauksia syövästä ruttoon saakka! Voisivat ajatella jonkinmoista parin kolmen
viikon joustoa puoleen jos toiseenkin lääkkeitä ostettaessa.
Sitten Verovirastoon! Nykyään vallitsevana ilmiönä on
joka paikkaan laittaa tietokoneistaminen. Niin Verovirastossakin. Veroilmoitus
pitäisi tehdä netin kautta. Keväällä 2016 tein veroilmoituksen netin kautta ensimmäistä
kertaa elämässäni ja suoritin kaikki vähennykset itseltäni ja vaimoltani
vuodelta 2015. Ensimmäinen ilmoitus verovirastolta oli, että saamme molemmat
veronpalautusta noin 500 euroa. Syksyllä tulikin ilmoitus, että joudummekin
molemmat maksamaan lisäveroa lähes 1 000 euroa kumpikin. Katsoessamme
veroilmoitusta huomasimme, että sieltä puuttuivat kaikki verovähennykset, jotka olin tehnyt tietokoneella keväällä.
Vaimoni soitti verovirastoon, josta onneksi saimme vanhat paperikaavakkeet,
joihin suoritin käsin kirjoittamalla vähennykset. Saimme kolmannet
veroilmoitukset, jossa joudummekin maksamaan noin 500 euroa lisäveroa. Olen yhä
sitä mieltä, että verotus on vieläkin laskettu väärin ja on täysin pielessä. Entäpä
ne vanhukset, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta? Miten he tekevät
veroilmoitukset? Tunnen paljon vanhuksia, jotka eivät ikinä ole käyttäneet
tietokoneita. Tämä alkaa olla jo ihmisoikeuskysymys!
Lisäksi kun liikkuu Veroviraston sivuilla tietokeella
tekstin koko on siellä niin pientä, että tämmöisen ikäihmisen on hyvin vaikea
osua nuolella oikeaan kohtaan tekstiä. Olen huomauttanut asiasta jo yli vuosi
sitten, mutta mitään parannusta ei ole tapahtunut. SUURENTAKAA TEKSTIÄ IDIOOTIT!
Tähän liittyy läheisesti myös postin toiminta. Nykyään
posti liikkuu vähän miten sattuu. Se aiotaan siirtää kolmipäiväiseksi. Jo
nykyään posti tulee, milloin tulee, hyvin myöhässä, välistä se ei tule
ollenkaan. Postitse piti tulla kiinteistöverolasku vuosi sitten keväällä. Ei
tullut. Sitten viime syksyllä tuli karhukirje, jossa oli sakkokorot mukana. En
maksanut korkoja, koska en ollut saanut koskaan koko laskua. Verovirastosta
soitettiin, jolloin kerroin, etten ollut saanut koko laskua ollenkaan, joten
katsoin, etten ole velvollinen maksamaan myöhästymiskorkoja. Onneksi virkailija
hyväksyi selitykseni. Tuohon aikaan oli juuri paljon postia kadonnut teille
tietymättömille.
Katson, että tämä johtuu
siitä, että Postin työntekijöitä vähennetään ja heidän työmääräänsä lisätään.
Tämä kaikki liittyy tähän uuteen rationalisointivillitykseen. Postimiehen pitää
kohta omien töidensä lisäksi myös haravoida pihoja, ajaa ruohikkoa, tehdä
lumitöitä postin kannon lisäksi. Tämä Bernerin akka joutaisi helvettiin!
Palveluja vain huononnetaan. Muistan ajan, jolloin posti kannettiin kahdesti
päivässä, aamupäivällä n. klo 9.00 aikoihin ja iltapäivällä n. klo 14.00
aikoihin ja se kannettiin suoraan oven postiluukusta sisälle. Koskaan ei mitään
kadonnut matkalle. Palvelu oli hyvää ja halpaa. Nykyään posti tulee milloin
tulee jos tulee ollenkaan ja se pitää hakea vieläpä kadun varresta. Palvelu on
muuttunut ala-arvoiseksi. Päin helvettiä ollaan menossa!
Tämä tietokoneistaminen on edennyt nyt pankkiinkin. Tuli
ilmoitus, että pankki siirtyy nykyaikaiseen järjestelmään, jossa ei käytetä
enää tunnuslukuja. Sen sijaan käytetään älypuhelimia tai jotain muita vastaavia
laitteita. Älypuhelin on minulle vieras laite. Työelämässä olin aikoinaan
johtotehtävissä. Vuonna 1993 minulla oli ensimmäinen kännykkä työn puolesta. Se
oli Nokia-merkkinen. Sen käyttö oli varsin yksinkertaista, mutta jo silloin
minua vaivasi se, että se soi yhtä mittaa missä liikuinkin. Varsinkin autossa
se häiritsi minua suunnattomasti. Yleensä tein niin, että työpäivän jälkeen
suljin puhelimen saadakseni olla rauhassa.
Jos nyt pankkilaitoskin siirtää kaiken toiminnan nettiin
ja täytyy käyttää kaikenkarvaisia älylaitteita ja -sovelluksia, kuinka vanhemmat
ihmiset tulevat toimeen? Ennen pankkipalvelua sai henkilökohtaisesti suoraan
menemällä pankkiin. Se ei tuottanut mitään ongelmia vanhemmille ihmisille. Jos
palvelut nyt poistetaan tai niihin tulevat suuret palvelumaksut, kuinka
vanhemmat ihmiset voivat tasaveroisesti suorittaa pankkitoimensa? Jälleen
kerran törmäämme tasa-arvo kysymykseen! Ollaan päin helvettiä menossa!
Tässä tulee erityisesti mieleen Helsingin sanomien
artikkeli 29.1.2017, jossa kerrottiin kuinka 92-vuotias nainen sai tylyn
kohtelun Nordea-pankissa. Nainen ei osaa hoitaa raha-asioita sähköisesti. Koska
enää ei voinut nostaa mistään konttorista käteistä rahaa hän oli käyttänyt pankkiautomaattia,
mutta oli tehnyt jonkun erehdyksen ja automaatti oli vienyt hänen korttinsa.
Hän oli mennyt lähimpään konttoriin, mutta sieltä sanottiin, että hänen olisi
soitettava johonkin numeroon. Naisella ei kuitenkaan ollut puhelinta mukana,
joten hän pyysi, että konttorista olisi soitettu asiasta. Siellä oli kuitenkin
tylysti kieltäydytty soittamasta. Juuri näin Suomessa syrjitään iäkkäitä
ihmisiä. Pankkipalvelutkin tehdään ikäihmisille mahdollisimman hankaliksi. Ei
millään voi olettaa, että vanhukset oppivat kaikenlaiset sähköiset palvelut,
kuten nuoret. Kyllä menee päin helvettiä!
Sitten bussiin. Pitäisi päästä kaupunkiin. Bussissa on
edessä kuljettajan vieressä härveli, jossa on erilaisia painikkeita. Tuolle
härvelille pitäisi näyttää sitten korttia ja painella niitä painikkeita. Mutta
ei se useinkaan onnistu. Paineli mitä hansa se härveli ei toimi. Välillä se
rupeaa vinkumaan ja kaikenlaisia valoja rupeaa vilkkumaan. Välillä ne on
punaisia, välillä keltaisia ja välillä vihreitä. Ota niistä selvää? Siinä
sitten painelet nappeja ja jono takanasi kasvaa ja kasvaa. Laite on suoraan
sanottuna helvetistä. Usein tekisi mieleni ottaa mukaan vasara ja hakata
laitetta oikein kunnolla tai pistää se matalaksi. Ennen oli paljon helpompaa ja
joustavampaa. Sinulla oli bussikortti, jossa oli kuvasi ja sitä vilauttamalla
kuljettajalle pääsit matkaan. Yksinkertaista ja tehokasta. Voitaisiin palata
takaisin tähän menetelmään.
Ennen vanhaan minulla oli puhelin eteisen pöydällä. Kun
se soi vastasin siihen nostamalla luurin korvaani. Kun lopetin puhelun, laskin
yksinkertaisesti luurin puhelimeen. Jos itse soitin, pyöritin vain numerolevyä
ja pääsin puhumaan sille henkilölle, jolle halusinkin. Nykyajan puhelimet ovat
helvetistä. Niissä on kaikenmaailman näppäimiä, joista kukaan ei ota selvää.
Toisissa on numeroita, toisissa ei. Kaikenlisäksi näppäimet ovat niin pieniä,
että niihin on vaikea osua. Jos painaa väärää näppäintä on sitä mahdotonta
korjata. Ainoa tapa korjata väärin painettua näppäintä on laskea puhelin
pöydälle ja odottaa, että se sammuu itsekseen. Sitten aloittaa numeron valitsemisen
uudelleen. Puhelimissa on ominaisuuksia, joilla en tee yhtään mitään. Niissä on
kameroita, videokameroita, radioita ja kaikkia kummallisia laitteita, joista
toden sanoakseni en ymmärrä yhtään mitään. Jos haluan ottaa kuvia käytän kameraa, jos haluan kuunnella
musiikkia avaan radion, jos haluan katsoa televisiota avaan television, jos
haluan päästä nettiin käytän tietokonetta. Hipaisunäppäimet ovat helvetistä!
Olen kokeillut ja ei se puhelin toimi vaikka kuinka hiplaisin sitä, ei se edes
aukea. Olen koko ajan toivonut, että joku keksisi kännykän, jossa on
pyöritettävä numerolevy ja kaksi näppäintä, toisella avataan puhelin ja
toisella suljetaan puhelin. Siinä teille puhelimien suunnittelijat vihje!
Suunnitelkaa vanhemmalle ihmiselle puhelin, jota hän pystyy käyttämään!
Puhelimessa on jonkinmoinen ns. tekstiviestilaite. En
osaa sitä kylläkään käyttää. Kerran sain puhelimeeni tekstiviestin. Yritin
lukea sen. Painelin puhelimen näppäimiä jokaista vuoronperään. Lopulta ruutuun
tuli viesti "Haluatko todella
tuhota nämä tiedostot?" Siinä vaiheessa lopetin. Eläessäni en ole
lähettänyt yhtään tekstiviestiä. Jos haluan lähettää jollekulle tekstiä käytän kirjoituskonetta tai yritän
lähettää sähköpostia. Minulla ei ole mitään tarvetta käyttää siihen puhelinta.
Puhelin on mielestäni vain puhumista
varten. Miksi sillä pitäisi vielä kirjoittaakin?
Lisäys:
Palveluja ollaan hyvää vauhtia digitalisoimassa, mutta ei ajatella ollenkaan, että vanhukset eivät osaa käyttää uutta tietotekniikkaa. Lailla pitäisi määritellä, että kukin ihminen henkilökohtaisesti saisi itse päättää, asioiko paperikaavakkeiden vai tietokoneiden välityksellä. Tästä ei saisi tulla mitään lisäkustannuksia asiakkaalle. Tämä on tasa-arvokysymys. Monet vanhukset eivät osaa tai pysty käyttämään edes kännykkää. Usein näppäimet ovat liian pieniä vanhusten sormille tai hipaisunäyttö ei toimi vanhusten käsissä ja vanhukset eivät ymmärrä niiden symboleiden merkitystä. Olen henkilökohtaisesti nähnyt vanhemman ihmisen yrittävän käyttää hipaisunäyttöistä puhelinta ja ei siitä mitään tule. Puhelin ei yksinkertaisesti toimi, eikä vanhus ymmärrä siitä mitään. Vanhuksille pitäisikin kehittää kännykkä, jossa on ihan tavallinen kyllin iso pyöritettävä numerolevy. Sitä he varmasti osaisivat käyttää. Tähän liittyy myös se seikka, että kaikkialla vaaditaan nykyään jokaiselta puhelinnumero. Sellaisen ihmisen, jolla ei ole puhelinta tai joka ei osaa käyttää sitä tai joka ei halua antaa puhelinnumeroa on vaikea, usein mahdotonta toimittaa mitään asioitaan. Lisäksi puhelinkeskustelusta ei jää mitään jälkeä. Olen itse usein puhelinkeskustelun jälkeen pyytänyt lähettämään päätökset paperilla, mutta kukaan ei ole suostunut tekemään sitä. Tämä on laillisuuskysymys! Varsinkin viranomaisten (koskee esim. Kelaa, TE-työntekijöitä, Verovirastoa, terveystyöntekijöitä sekä oikeuslaitosta jne.) olisi aina suostuttava toimittamaan myös paperilla puhelimessa sovittu asia pyydettäessä! Nyt näin ei ole. Suomessa monella menee päin helvettiä!
Vanhusten tulevaisuuden kännykkä. Ottakaa oppia
suunnittelijat!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi tarkistetaan!