lauantai 6. toukokuuta 2017



SUOMI MUUTTUU HELVETIKSI 





Seuraava kirjoitus on poikkeuksellinen. Se on noin 70-vuotiaan eläkeläismiehen kirjoittama. Mietin hyvin kauan, ennen kuin päätin julkaista sen. Olen poistanut kirjoituksesta kaikki ne seikat, joista voisi tunnistaa kyseisen henkilön. Olen lisäksi siivonnut kielenkäyttöä runsaalla kädellä. En vastaa tekstistä, vaikka olen paljolti samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Kaikki kuvitus on minun tekemääni.

Kirkasotsainen mies.



Olen noin 70-vuotias eläkkeellä oleva mies. Olen ollut pitkään työelämässä, mutta kokenut myös työttömyyden kurjuuden. Olen naimisissa ja vaimoni on myös eläkkeellä. Lapseni on lähtenyt jo maailmalle. Mielestäni Suomi on nyt muuttumassa Helvetiksi. Näin olen kokenut iäkkäänä eläkkeellä olevana henkilönä. Ajattelin kirjoittaa miksi. Aloitetaan vaikkapa eläkkeistä, koska olen eläkeläinen. Meillä vallitsee ns. taitettu eläkeindeksi, joka on varsin kiero operaatio. Joku aika sitten eläkettäni nostettiin jonkun mitättömän prosentin verran. Tämä merkitsi kuitenkin sitä, että eläkkeeni nousi juuri sille rajalle, että veroprosenttini nousi, jolloin saan itse asiassa vähemmän rahaa käteeni kuin ennen. Vaikka siis eläkkeeni laski, vuokra, sähkölaskut, vesilaskut, ruokalaskut ja kaikki muut laskut eivät laskeneet. Päin vastoin, tänä aikana ne kaikki ovat pelkästään nousseet ja jotkut paljonkin. Elämänlaatuni on huonontunut. Tämä on yhtä helvettiä! Tämä kirottu hallitus on keksinyt hyvän keinon lisätä verotuloja; otetaan ne köyhiltä eläkeläisiltä. Mietin ankarasti, miten voisin alentaa ihan vapaaehtoisesti eläkettäni niin, että veroprosenttini laskisi ja saisin käteeni jälleen enemmän eläkettä.



Koska aloitin eläkkeistä puhunpa vaimoni eläkkeestä. Suomessa pitäisi vallita ns. takuueläke, jolloin henkilön pitäisi saada vähimmäismäärä eläkettä. Vaimoni saa kuitenkin vähemmän eläkettä, kuin tuo ns. takuueläke. Lähdin Kelaan selvittämään, mistä tämä johtui. Olin saanut vaimoltani valtakirjan, koska vaimoni ei halua käydä Kelassa. Pääsin nuoren miesvirkailijan juttusille. Hän katsoi koneelta ja selitti suurin piirtein seuraavasti: "Vaimonne työeläke on niin pieni, että hän saa lisänä kansaneläkettä. Tästä johtuen eläke jää alle takuueläkkeen." Kysyin tietenkin, miksei eläkettä nosteta niin, että se olisi vähintään tuon takuueläkkeen suuruinen? "Eikö niin kuuluisi olla?" Virkailija sanoi: "Jos saa lisänä kansaneläkettä ei voi saada takuueläkettä. Takuueläke on tarkoitettu lähinnä ulkomailta Suomeen muuttaneita varten." Olin kyllä järkyttynyt tuosta selostuksesta. Siis ulkomailta Suomeen muuttaneet saavat takuueläkettä, mutta Suomessa syntyneet ja koko ikänsä täällä asuneet eivät sitä saa. On kyllä jotain vikaa tässä maassa!

Kävinpä tässä äskettäin Kelan toimistossa. Siellä oli valtavasti ihmisiä. Etsin kirjekuoria, joilla voisin lähettää lomakkeita täytettyäni ne kotona. Missään ei näkynyt yhtään kirjekuorta. Joku nuori neitokainen-virkailija tuli kyselemään voiko hän auttaa. Kysyin, mistä voisin löytää kirjekuoria, jotta voisin lähettää lomakkeita postitse? Virkailija sanoi, ettei nykyään enää käytetä kirjekuoria. Kun katsoi sitä ihmismäärää Kelan toimistossa tämä vaikuttaa todella idioottimaisimmalta tempulta ihmiskunnan historiassa. Jos edes osa voisi lähettää postissa lomakkeensa vähentäisi se oleellisesti ruuhkia toimistossa. Tulee miettineeksi missä on järki - tuosta toiminnasta se ainakin on kaukana. Virkailija tarjosi muovikansiota tilalle. Otin niitä kymmenisen kappaletta ja lähdin kotiin, mutta en ymmärrä miten lähetän ne postitse? Kaikkihan näkyy lävitse.



Kirjoitanpa sitten lääkkeistä. Minulla on verenpainetauti, verenpaineeni on varsin korkea (vähemmästäkin tekisi mieleni kirjoittaa). Joudun käyttämään kolmea lääkettä päivittäin. Viimeaikaiset hallituksen keksimät uudet säädökset ovat mielestäni mielipuolisia. Mieleenpainuvin oli kokemus, jonka koin viime syksynä apteekissa. Meillä on tapana vaimoni kanssa samalla kauppareissulla suorittaa monta asiaa kerrallaan. Ostetaan kaupasta ruokaa, käydään postissa ja käydään samalla apteekissa ostamassa lääkkeitä, ettei tarvitse käydä monta kertaa eri paikoissa eri päivinä. Tällaisella reissulla kävin apteekissa, josta ajattelin ostaa verenpainelääkkeitäni samalla kertaa. Mutta yllätys oli kova. Sieltä sanottiin, että "Tietokoneen mukaan teillä on näköjään vielä lääkkeitä jäljellä, joten emme voi antaa lääkkeitä nyt." Samalla ilmoitettiin päivämäärä milloin voin ensimmäisen kerran hakea lääkkeeni. Sitten yllätysten yllätys - samana päivänä, kuin saisin ostaa lääkkeeni loppuisi reseptini voimassaoloaika. Kaiken lisäksi päivä oli sunnuntai. Siis selkokielisesti sanottuna minulla oli vain yksi ainoa mahdollinen päivä saada lääkkeeni ja kaiken lisäksi se oli sunnuntai. Kysyin, enkö voisi saada lääkkeeni edes pari päivää aikaisemmin, minulle sanottiin, että uusi laki kieltää sen. Mikään apteekki ei myy lääkettäni ennen tuota päivämäärää. Minun olisi pitänyt siis etsiä joku hiton apteekki, joka olisi auki sunnuntaina ja vaeltaa kilometrien päähän saadakseni lääkkeeni. Entäpä, jos käyttäjä kadottaa jonkun kappaleen lääkkeistään? Hitto vie, kyllä systeemissä on jotain vialla!

Menin lääkäriin uudistamaan reseptini. Lääkäri soitteli eri paikkoihin ja sanoi sitten minulle, että tämä on ensimmäinen kerta hänen urallaan, kun hän kohtaa tämmöisen tapauksen. Yhtä harvinaista, kuin lottomiljoonan voitto paitsi, että se ei ollut lottovoitto. Henkilökohtaisesti olen ratkaissut asian niin, että syön nyt lääkkeitä puolet vähemmän kuin ohjeissa sanotaan. Verenpainetauti on siitä hyvä, että siinä ei ole mitään oireita, joten en kärsi toimenpiteistä mitenkään. Olen päättänyt, etten mittaa enää verenpainettani, vaan heitän koko painemittarin roskiin. Lisäksi säästyy rahat, varsinkin kun hallitus on luonut tämän kirotun 50 euron omavastuusysteemin. Lääkkeeni ovat kalliita.  Toivon koko hallitukselle saatanallisia sairauksia syövästä ruttoon saakka! Voisivat ajatella jonkinmoista parin kolmen viikon joustoa puoleen jos toiseenkin lääkkeitä ostettaessa.



Sitten Verovirastoon! Nykyään vallitsevana ilmiönä on joka paikkaan laittaa tietokoneistaminen. Niin Verovirastossakin. Veroilmoitus pitäisi tehdä netin kautta. Keväällä 2016 tein veroilmoituksen netin kautta ensimmäistä kertaa elämässäni ja suoritin kaikki vähennykset itseltäni ja vaimoltani vuodelta 2015. Ensimmäinen ilmoitus verovirastolta oli, että saamme molemmat veronpalautusta noin 500 euroa. Syksyllä tulikin ilmoitus, että joudummekin molemmat maksamaan lisäveroa lähes 1 000 euroa kumpikin. Katsoessamme veroilmoitusta huomasimme, että sieltä puuttuivat kaikki verovähennykset, jotka olin tehnyt tietokoneella keväällä. Vaimoni soitti verovirastoon, josta onneksi saimme vanhat paperikaavakkeet, joihin suoritin käsin kirjoittamalla vähennykset. Saimme kolmannet veroilmoitukset, jossa joudummekin maksamaan noin 500 euroa lisäveroa. Olen yhä sitä mieltä, että verotus on vieläkin laskettu väärin ja on täysin pielessä. Entäpä ne vanhukset, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta? Miten he tekevät veroilmoitukset? Tunnen paljon vanhuksia, jotka eivät ikinä ole käyttäneet tietokoneita. Tämä alkaa olla jo ihmisoikeuskysymys!

Lisäksi kun liikkuu Veroviraston sivuilla tietokeella tekstin koko on siellä niin pientä, että tämmöisen ikäihmisen on hyvin vaikea osua nuolella oikeaan kohtaan tekstiä. Olen huomauttanut asiasta jo yli vuosi sitten, mutta mitään parannusta ei ole tapahtunut. SUURENTAKAA TEKSTIÄ IDIOOTIT! 



Tähän liittyy läheisesti myös postin toiminta. Nykyään posti liikkuu vähän miten sattuu. Se aiotaan siirtää kolmipäiväiseksi. Jo nykyään posti tulee, milloin tulee, hyvin myöhässä, välistä se ei tule ollenkaan. Postitse piti tulla kiinteistöverolasku vuosi sitten keväällä. Ei tullut. Sitten viime syksyllä tuli karhukirje, jossa oli sakkokorot mukana. En maksanut korkoja, koska en ollut saanut koskaan koko laskua. Verovirastosta soitettiin, jolloin kerroin, etten ollut saanut koko laskua ollenkaan, joten katsoin, etten ole velvollinen maksamaan myöhästymiskorkoja. Onneksi virkailija hyväksyi selitykseni. Tuohon aikaan oli juuri paljon postia kadonnut teille tietymättömille.

Katson, että tämä johtuu siitä, että Postin työntekijöitä vähennetään ja heidän työmääräänsä lisätään. Tämä kaikki liittyy tähän uuteen rationalisointivillitykseen. Postimiehen pitää kohta omien töidensä lisäksi myös haravoida pihoja, ajaa ruohikkoa, tehdä lumitöitä postin kannon lisäksi. Tämä Bernerin akka joutaisi helvettiin! Palveluja vain huononnetaan. Muistan ajan, jolloin posti kannettiin kahdesti päivässä, aamupäivällä n. klo 9.00 aikoihin ja iltapäivällä n. klo 14.00 aikoihin ja se kannettiin suoraan oven postiluukusta sisälle. Koskaan ei mitään kadonnut matkalle. Palvelu oli hyvää ja halpaa. Nykyään posti tulee milloin tulee jos tulee ollenkaan ja se pitää hakea vieläpä kadun varresta. Palvelu on muuttunut ala-arvoiseksi. Päin helvettiä ollaan menossa!



Tämä tietokoneistaminen on edennyt nyt pankkiinkin. Tuli ilmoitus, että pankki siirtyy nykyaikaiseen järjestelmään, jossa ei käytetä enää tunnuslukuja. Sen sijaan käytetään älypuhelimia tai jotain muita vastaavia laitteita. Älypuhelin on minulle vieras laite. Työelämässä olin aikoinaan johtotehtävissä. Vuonna 1993 minulla oli ensimmäinen kännykkä työn puolesta. Se oli Nokia-merkkinen. Sen käyttö oli varsin yksinkertaista, mutta jo silloin minua vaivasi se, että se soi yhtä mittaa missä liikuinkin. Varsinkin autossa se häiritsi minua suunnattomasti. Yleensä tein niin, että työpäivän jälkeen suljin puhelimen saadakseni olla rauhassa.

Jos nyt pankkilaitoskin siirtää kaiken toiminnan nettiin ja täytyy käyttää kaikenkarvaisia älylaitteita ja -sovelluksia, kuinka vanhemmat ihmiset tulevat toimeen? Ennen pankkipalvelua sai henkilökohtaisesti suoraan menemällä pankkiin. Se ei tuottanut mitään ongelmia vanhemmille ihmisille. Jos palvelut nyt poistetaan tai niihin tulevat suuret palvelumaksut, kuinka vanhemmat ihmiset voivat tasaveroisesti suorittaa pankkitoimensa? Jälleen kerran törmäämme tasa-arvo kysymykseen! Ollaan päin helvettiä menossa!

Tässä tulee erityisesti mieleen Helsingin sanomien artikkeli 29.1.2017, jossa kerrottiin kuinka 92-vuotias nainen sai tylyn kohtelun Nordea-pankissa. Nainen ei osaa hoitaa raha-asioita sähköisesti. Koska enää ei voinut nostaa mistään konttorista käteistä rahaa hän oli käyttänyt pankkiautomaattia, mutta oli tehnyt jonkun erehdyksen ja automaatti oli vienyt hänen korttinsa. Hän oli mennyt lähimpään konttoriin, mutta sieltä sanottiin, että hänen olisi soitettava johonkin numeroon. Naisella ei kuitenkaan ollut puhelinta mukana, joten hän pyysi, että konttorista olisi soitettu asiasta. Siellä oli kuitenkin tylysti kieltäydytty soittamasta. Juuri näin Suomessa syrjitään iäkkäitä ihmisiä. Pankkipalvelutkin tehdään ikäihmisille mahdollisimman hankaliksi. Ei millään voi olettaa, että vanhukset oppivat kaikenlaiset sähköiset palvelut, kuten nuoret. Kyllä menee päin helvettiä!



Sitten bussiin. Pitäisi päästä kaupunkiin. Bussissa on edessä kuljettajan vieressä härveli, jossa on erilaisia painikkeita. Tuolle härvelille pitäisi näyttää sitten korttia ja painella niitä painikkeita. Mutta ei se useinkaan onnistu. Paineli mitä hansa se härveli ei toimi. Välillä se rupeaa vinkumaan ja kaikenlaisia valoja rupeaa vilkkumaan. Välillä ne on punaisia, välillä keltaisia ja välillä vihreitä. Ota niistä selvää? Siinä sitten painelet nappeja ja jono takanasi kasvaa ja kasvaa. Laite on suoraan sanottuna helvetistä. Usein tekisi mieleni ottaa mukaan vasara ja hakata laitetta oikein kunnolla tai pistää se matalaksi. Ennen oli paljon helpompaa ja joustavampaa. Sinulla oli bussikortti, jossa oli kuvasi ja sitä vilauttamalla kuljettajalle pääsit matkaan. Yksinkertaista ja tehokasta. Voitaisiin palata takaisin tähän menetelmään.

Ennen vanhaan minulla oli puhelin eteisen pöydällä. Kun se soi vastasin siihen nostamalla luurin korvaani. Kun lopetin puhelun, laskin yksinkertaisesti luurin puhelimeen. Jos itse soitin, pyöritin vain numerolevyä ja pääsin puhumaan sille henkilölle, jolle halusinkin. Nykyajan puhelimet ovat helvetistä. Niissä on kaikenmaailman näppäimiä, joista kukaan ei ota selvää. Toisissa on numeroita, toisissa ei. Kaikenlisäksi näppäimet ovat niin pieniä, että niihin on vaikea osua. Jos painaa väärää näppäintä on sitä mahdotonta korjata. Ainoa tapa korjata väärin painettua näppäintä on laskea puhelin pöydälle ja odottaa, että se sammuu itsekseen. Sitten aloittaa numeron valitsemisen uudelleen. Puhelimissa on ominaisuuksia, joilla en tee yhtään mitään. Niissä on kameroita, videokameroita, radioita ja kaikkia kummallisia laitteita, joista toden sanoakseni en ymmärrä yhtään mitään. Jos haluan ottaa  kuvia käytän kameraa, jos haluan kuunnella musiikkia avaan radion, jos haluan katsoa televisiota avaan television, jos haluan päästä nettiin käytän tietokonetta. Hipaisunäppäimet ovat helvetistä! Olen kokeillut ja ei se puhelin toimi vaikka kuinka hiplaisin sitä, ei se edes aukea. Olen koko ajan toivonut, että joku keksisi kännykän, jossa on pyöritettävä numerolevy ja kaksi näppäintä, toisella avataan puhelin ja toisella suljetaan puhelin. Siinä teille puhelimien suunnittelijat vihje! Suunnitelkaa vanhemmalle ihmiselle puhelin, jota hän pystyy käyttämään!

Puhelimessa on jonkinmoinen ns. tekstiviestilaite. En osaa sitä kylläkään käyttää. Kerran sain puhelimeeni tekstiviestin. Yritin lukea sen. Painelin puhelimen näppäimiä jokaista vuoronperään. Lopulta ruutuun tuli viesti "Haluatko todella  tuhota nämä tiedostot?" Siinä vaiheessa lopetin. Eläessäni en ole lähettänyt yhtään tekstiviestiä. Jos haluan lähettää jollekulle  tekstiä käytän kirjoituskonetta tai yritän lähettää sähköpostia. Minulla ei ole mitään tarvetta käyttää siihen puhelinta. Puhelin on mielestäni  vain puhumista varten. Miksi sillä pitäisi vielä kirjoittaakin?




Lisäys:

Palveluja ollaan hyvää vauhtia digitalisoimassa, mutta ei ajatella ollenkaan, että vanhukset eivät osaa käyttää uutta tietotekniikkaa. Lailla pitäisi määritellä, että kukin ihminen henkilökohtaisesti saisi itse päättää, asioiko paperikaavakkeiden vai tietokoneiden välityksellä. Tästä ei saisi tulla mitään lisäkustannuksia asiakkaalle. Tämä on tasa-arvokysymys. Monet vanhukset eivät osaa tai pysty käyttämään edes kännykkää. Usein näppäimet ovat liian pieniä vanhusten sormille tai hipaisunäyttö ei toimi vanhusten käsissä ja vanhukset eivät ymmärrä niiden symboleiden merkitystä. Olen henkilökohtaisesti nähnyt vanhemman ihmisen yrittävän käyttää hipaisunäyttöistä puhelinta ja ei siitä mitään tule. Puhelin ei yksinkertaisesti toimi, eikä vanhus ymmärrä siitä mitään. Vanhuksille pitäisikin kehittää kännykkä, jossa on ihan tavallinen kyllin iso pyöritettävä numerolevy. Sitä he varmasti osaisivat käyttää. Tähän liittyy myös se seikka, että kaikkialla vaaditaan nykyään jokaiselta puhelinnumero. Sellaisen ihmisen, jolla ei ole puhelinta tai joka ei osaa käyttää sitä tai joka ei halua antaa puhelinnumeroa on vaikea, usein mahdotonta toimittaa mitään asioitaan. Lisäksi puhelinkeskustelusta ei jää mitään jälkeä. Olen itse usein puhelinkeskustelun jälkeen pyytänyt lähettämään päätökset paperilla, mutta kukaan ei ole suostunut tekemään sitä. Tämä on laillisuuskysymys! Varsinkin viranomaisten (koskee esim. Kelaa, TE-työntekijöitä, Verovirastoa, terveystyöntekijöitä sekä oikeuslaitosta jne.)  olisi aina suostuttava toimittamaan myös paperilla puhelimessa sovittu asia pyydettäessä! Nyt näin ei ole. Suomessa monella menee päin helvettiä!



Vanhusten tulevaisuuden kännykkä. Ottakaa oppia suunnittelijat!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tarkistetaan!