NE KUULUISAT YKSITOISTA KOHTAA
Kuten lupasin kirjoitan nyt Minskin sopimuksesta. Tämä
saattaa olla monelle vähän kuivaa luettavaa, joten neuvon teitä hyvät lukijani,
joita asia ei kiinnosta siirtymään jollekin toiselle sivulle. Aikomukseni on käsitellä
tässä Minskissä 12.2.2015 luotua sopimusta Ukrainan sisällissodan
lopettamiseksi. Ajatukseni oli käydä kohta kohdalta läpi sitä, miten sopimus on
toteutunut. Tässä aluksi sopimuksen kaikki 11 avainkohtaa:
1. Donetskin
ja Luhanskin alueille täydellinen tulitauko 15. helmikuuta 2015 klo
00.00.
2. Kummankin
osapuolen raskaan aseistuksen vetäminen yhtä kauas puskurivyöhykkeen
luomiseksi. Vyöhyke on 50 kilometriä kaikille 100 millimetrin ja sitä
suuremmille tykeille, 70 kilometriä raketinheittimille ja 140 kilometriä
raskaimmille raketti- ja ohjusjärjestelmille.
Ukrainan joukot vetäytyvät tämänhetkiseltä
rintamalinjalta.
Donetskin ja Luhanskin kapinalliset vetäytyvät 19.
syyskuuta Minskissä sovitulta linjalta.
Raskasta aseistusta on ryhdyttävä vetämään pois
viimeistään toisena päivänä tulitauon jälkeen ja se on saatava päätökseen 14
päivässä.
3. Etyj
valvoo tulitauon pitävyyttä ja raskaan aseistuksen poisvetämistä.
4. Vetäytymisen
jälkeisenä päivänä aloitetaan keskustelu paikallisvaalien järjestämisestä
Donetskin ja Luhanskin tietyillä alueilla. Samoin aletaan keskustelut
kapinallisten hallussa olevien alueiden tulevaisuudesta.
5. Anteeksianto
ja armahdus Luhanskin ja Donetskin alueen tapahtumissa mukana olleille. Tämä
toteutetaan säätämällä vainon ja rangaistukset kieltävä laki.
6. Panttivankien
ja laittomasti vangittujen vapauttaminen ja vaihto päätökseen viimeistään
viidentenä päivänä sotilaallisen vetäytymisen jälkeen.
7. Humanitaarisen
avun vapaa jakaminen ja saaminen kansainvälisessä valvonnassa.
8.
Sosiaali- ja talousyhteydet palautetaan. Tämä koskee muun muassa eläkkeiden
maksua. Ukraina palauttaa pankkijärjestelmän konfliktialueelle.
9. Ukrainan
koko valtioraja konfliktialueella palautetaan maan valvontaan. Prosessi alkaa
paikallisvaalien jälkeisenä päivänä ja on päätöksessä vuoden 2015 loppuun
mennessä. Ehtona on perustuslakiuudistus.
10. Kaikkien
ulkomaisten joukko-osastojen, aseistuksen ja palkkasotilaiden vetäytyminen
Ukrainasta Etyjin valvomana. Kaikki laittomat ryhmät riisutaan aseista.
11. Vuoden
2015 loppuun mennessä Ukrainaan uusi perustuslaki, jonka keskeinen osa on
vallan hajauttaminen. Tällöin huomioon on otettava Donetskin ja Luhanskin
alueiden tiettyjen alueiden erityispiirteet. Lait näiden alueiden
erityisasemasta vuoden 2015 loppuun mennessä.
Aloitetaan siitä, miten sopimus syntyi. Maidanin jälkeen
2014 Itä-ukrainassa, Donetskissa ja Luhanskissa päätettiin kansanäänestyksellä
erota Ukrainan valtiosta ja muodostaa uusi itsenäinen valtio Novorossija eli
Uusvenäjä. Tämä tapahtui kansanäänestyksellä, jossa yli 80 prosenttia kansasta
äänesti itsenäistymisen puolesta. 11. toukokuuta 2014 julistettiin uusi
kansantasavalta syntyneeksi. Toistaiseksi vain Etelä-Ossetia on tunnustanut
valtion. Kiovan ukraina ei halunnut hyväksyä tätä vaan ryhtyi sotilaallisiin
toimiin ja hyökkäsi alueelle. Ukrainan joukot kärsivät kuitenkin suuria
tappioita. Moraali romahti ja kokonaiset joukko-osastot pakenivat rintamalta. Osa antautui
vapaaehtoisesti Itä-ukrainan joukoille. Sotilaat sanoivat, etteivät halua
taistella omaa kansaansa vastaan. Kalustomenetykset olivat huomattavia, joista
separatistit saivat kalustotäydennystä. Ukraina kärsi täydellisen tappion.
Antautuneita ukrainalaissotilaita 2014.
Pakon edessä Ukraina myöntyi neuvotteluihin, jotka
pidettiin Minskissä Valkovenäjällä 5.9.2014. Syntyi niin sanottu Minskin I
sopimus. Tulitauko ei kuitenkaan pitänyt, vaan sitä rikottiin jatkuvasti.
Donetskin ja Luhanskin alueilla järjestettiin 14.11.2014 vaalit, jossa
Donetskin johtajaksi valittiin Aleksandr Zahartsenko ja Luhanskin johtajaksi
Igor Plotnitski. Ukrainassa suoritettiin useita (ainakin 7) asekutsuntoja ja
liikekannallepanoja ikähaitarilla 18 - 60 vuotta. Paljon asevelvollisiksi luokiteltuja
pakeni maasta ja osa kieltäytyi astumasta palvelukseen. Heitä suljettiin
vankiloihin. Osa pakotettiin astumaan armeijaan. Huomattava osa pakeni
Venäjälle. He sanoivat, etteivät halua taistella omaa kansaansa vastaan.
Novorossiijan uudet johtajat Igor Plotnitski ja
Aleksander Zahartsenko.
Minskin ensimmäisestä sopimuksesta huolimatta sotatoimet
alkoivat vähitellen uudelleen. Uudelleen varustautuneen Ukrainan ilmeisenä
tarkoituksena oli halkaista separatistien valtio kahtia Donetskin ja Luhanskin
välistä. Se lähetti noin 8 000 miehen valioarmeijan valiokalustuksella
hyökkäämään, mutta Donetskin ja Luhanskin joukot piirittivät ne 12- 17.
helmikuuta 2015 Debaltsevan kaupungin lähistöllä. Piirityksen alaisena olevista
joukoista noin 3 000 tapettiin ja lopuille sanottiin, että jos jättävät aseensa
voivat kävellä ulos piirityksestä. Näin tapahtui 18. helmikuuta 2015. Pieni
haluton osa vangittiin. Ukrainassa presidentti Petro Poroshenko ja kaikki
Ukrainan kenraalit ovat kiistäneet koko piirityksen olemassaolon. Kuitenkin
jopa piirityksessä olleet ukrainalaiset sotilaat vahvistavat tapahtuman. Separatistit
saivat muhkean sotasaaliin.
Vangittuja
ukrainalaissotilaita Donetskissa 2015.
Joka tapauksessa Ukraina jo toisen kerran oli kärsinyt sotilaallisen
murskatappion. Näin Poroshenko jälleen joutui myöntymään Minskissä
suoritettaviin toisiin neuvotteluihin. Neuvottelut kestivät 16 tuntia. Siihen
osallistuivat Venäjän presidentti Vladimir Putin, Ukrainan presidentti Petro
Poroshenko, Saksan liittokansleri Angela Merkel, Ranskan presidentti Francois Hollande,
DNR:n johtaja Aleksandr Zahartsenko ja LNR:n johtaja Igor Plotnitsky.
Sopimuksen varsinaisina osapuolina ovat Ukraina, DNR ja LNR. Takaajina toimivat
Venäjä, Saksa ja Ranska. Huom! vastoin useita kirjoituksia ja kommentteja
Venäjä ei ole sopimuksen osapuoli vaan takaaja aivan kuten Saksa ja Ranska. USA
ei ole minkäänlainen osapuoli asiassa. Näin syntyi tuo edellä esitetty 11.
kohdan sopimus.
Minskin neuvottelut. Novorossiijan edustajat Zahartsenko
ja Plotnitski puuttuvat kuvasta.
Voidaankin sitten aloittaa asioiden läpikäyminen, joka
tapahtuu tässä sen mukaan, mitä minä olen saanut tietää tai miten olen
käsittänyt asioiden olevan. Olen käyttänyt sekä länsimaisia, ukrainalaisia että
venäläisiä lähteitä. Voin suoraan sanoa, että suomalaiset lähteet ovat olleet
niin onnettomia, että niistä ei ole ollut mitään hyötyä.
Kohta1.
Donetskin ja Luhanskin täydellinen tulitauko ei ole pitänyt. On tapahtunut
yleensä seuraavaa. Aluksi vetäydyttiin turva-alueiden ulkopuolelle, mutta
ukrainalaiset joukot alkoivat yön pimeydessä kuljettaa raskasta kalustoa
tulitusetäisyydelle, käydä tulittamassa Donetskia ja Luhanskia ja vetäytyä
äkkiä alueelta pois. Tietysti tulitukseen on vastattu. Paljon siviilejä on
kuollut Donetskissa ja Luhanskissa tulituksissa. Tuntuu, kuin erilaiset
ukrainalaiset yksiköt eivät olisi hallituksen hallinnassa. Poroshenko ja
hallitus ovat kieltäneet, että mitään tällaista on tapahtunut ja syyttävät
separatisteja.
Kohta
2. Aluksi
vetäydyttiin puskurivyöhykkeeltä, mutta viittaan edelliseen kommenttiini. Sen
lisäksi Ukraina on vaivihkaa salaa siirtänyt puskurivyöhykettä muutamasta
kohtaa eteenpäin.
Kohta
3. Etyj
on valvonut vetäytymistä ja tulitaukoa. Se on kirjannut tuhansia tulitauon
rikkomuksia myös raskailla aseilla, mutta dokumentoinnilla ja kirjaamisilla ei
ole ollut mitään hyötyä. Mikään taho ei ole millään tavalla huomioinut asiaa
paitsi ehkä Venäjä, joka yhtenä takaajista on valittanut asiasta Ukrainalle,
mutta asialle ei ole tehty mitään. Ranska ja Saksa eivät juuri kommentoi
eivätkä ole puuttuneet asiaan. Nykyään Donetskin ja Luhanskin asukkaat keräävät
itse allekirjoitettuja dokumentteja tapahtumista. Dokumentit on uhattu lähettää
ihmisoikeusjärjestöille.
Kohta
4. Paikallisvaaleja
ei olla järjestetty Donetskin ja Luhanskin monista pyynnöistä huolimatta.
Esteenä näyttää olevan Ukrainan hallinnon tieto siitä, että yli 80 prosenttia alueen
kansasta haluaa alueille itsenäisyyden. Alueiden hallinto on ehdottanut vaalien
järjestämistä ilman Ukrainan mandaattia. Todennäköisesti näin tapahtunee. Minkäänlaisia
vuorokeskusteluja ei olla aloitettu alueen tulevaisuudesta. Presidentti
Poroshenko ei halua keskustella alueen johtajien Zaharsthenkon ja Plotnitskin kanssa.
Kohta
5. Ukrainan
parlamentti on säätänyt lain, että Ukrainan joukoille myönnetään anteeksianto
ja armahdus ja mikä ihmeellisintä myös tulevaisuudessa tapahtuvalle
toiminnalle, mutta Donetskin ja Luhanskin sotilaille ei. Donetskissa ja
Luhanskissa vaaditaan, että lait olisi oltava tasapuolisia ja kaikille olisi
myönnettävä armahdus niin kuin sopimuksessa kohta 5 määrittelee.
Kohta
6. Vankien
vaihtoa ei ole tapahtunut, kuin aluksi pieniä määriä. Sitten toiminta
lopetettiin. Monet sotilaat ovat viruneet vankiloissa jo yli kaksi vuotta. Mm.
ukrainalainen parlamentaarikko Nadjesda Savshenko ajaa kiivaasti asiaa.
Kohta
7. Humanitääristä
apua Donetskiin ja Luhanskiin on toimittanut vain Venäjä. Äskettäin jo 55:s rekkakolonna
vei ruokaa ja muuta materiaalia avuksi. Kolonnat ovat olleet kooltaan n. 250 -
80 rekkaa kerrallaan. Jotkin yksityiset ihmiset ovat toimittaneet apua.
Ukraina, Ranska tai Saksa eivät ole toimittaneet virallisesti mitään. Venäjä on
ottanut vastaan yli miljoona (joidenkin tietojen mukaan 2,5 milj.) pakolaista
Ukrainasta.
Venäläinen rekkakolonna tuo humanitääristä apua.
Kohta
8. Sosiaali- ja talousyhteyksiä ei olla palautettu.
Eläkkeitä ei makseta donetskilaisille ja luhanskilaisille, vaikka he ovat
maksaneet veronsa koko elämänsä ajan Ukrainan viranomaisille.
Pankkijärjestelmää ei ole palautettu alueelle. Alueelle ollaan luomassa omaa
pankkijärjestelmää, joka on osittain jo toiminnassa.
Kohta
9. Rajojen
valvontaa ei olla voitu antaa ukrainalaisille, koska vaaleja ei ole
järjestetty. Viittaan kohtaan 4.
Kohta
10. Ulkomaisia
joukko-osastoja, aseita ym. ei ole poistettu alueelta. Pikemminkin päin
vastoin. USA, Britannia ja Kanada ovat tuoneet joukkoja ja aseistusta Ukrainaan.
Ulkomaisia vapaaehtoisia tai palkkasotilaita taistelee molemmin puolin (jopa
suomalaisia). Venäläisiä vapaaehtoisia on taistellut Donetskin ja Luhanskin
joukoissa. Laittomia ryhmiä ei ole riisuttu aseista. Ukrainalaiset
natsipataljoonia kuten Azov, Aidar ja Tornado ei olla riisuttu aseista. Monella
oligarkilla kuten esim. Igor Kolomoiskilla on omat yksityiset armeijansa ja nämä
ovat ilmoittaneet, etteivät noudata Minskin sopimusta ja näitä ei olla riisuttu aseista.
Kohta
11. Uutta
perustuslakia ei olla tehty.
Muutamia huomioita asioista. Ukrainan parlamentilla ja
johtajilla, kuten presidentti Poroshekolla ei ole mitään haluja toteuttaa
Minskin sopimusta. Pikemminkin
päinvastoin. Parlamentissa on voimakkaita piirejä, jotka haluavat sotaa ja
valloittaa Itä-Ukraina väkivalloin. Tämä tietäisi taas suurta verilöylyä. Natsimielisillä
piireillä on voimakas ote hallinnosta. Näiden toimia kansa pelkää. Suurin osa
Ukrainan kansasta, yli 60 prosenttia haluaa rauhaa eikä sotaa Itä-Ukrainassa. Se,
mitä Ukrainan kansa lähti ajamaan Maidanissa 2014 on petetty. Ukrainan hallinto
ajaa vain omaa asiaansa, oligarkkien rikastumista eikä välitä kansasta
tippaakaan. Se toimii Yhdysvaltojen ohjauksessa.
Ranska ja Saksa
eivät ole välittäneet valvoa Minskin sopimuksen toteuttamista vaikka ovat
sopimuksen takaajia. Tähän on voimakkaasti vaikuttanut Yhdysvaltojen oman edun
ajaminen. Eurooppalaiset valtiot eivät ole halunneet toimia Yhdysvaltoja
vastaan vaikka Yhdysvallat ei ole edes Minskin sopimuksen osapuoli. Yhdysvallat
on synnyttänyt Ukrainan kriisin siksi, että se ei hyväksy Venäjän itsenäistä
politiikkaa. Venäjän nousu yhdeksi maailmanvallaksi ja itsenäinen politiikka on
tuntunut Yhdysvaltojen politiikkaa uhkaavalta. Ukrainan kriisi toimii
voimakkaana Venäjän vastaisena mielipidevaikuttajana Euroopassa. Lisäksi
sotilaspoliittisesti se on strategisesti tärkeällä paikalla. Tosin kovasti
havittelemaansa Sevastopolin laivastotukikohtaa Yhdysvallat ei onneksi saanut
Krimin menetyksen takia.
Venäjä on pitänyt Ukrainaa aina pikkusiskonaan ja sen
kansaa veljeskansana. Venäläiset eivät ole koskaan vihanneet ukrainalaisia.
Sukulaisuussuhteita molemmin puolin on runsaasti. Ukrainan ja ukrainalaisten
menetys olisi sille katkera pala. Neuvostoliiton hajottua Venäjän heikolla
hetkellä Yhdysvaltojen hyväkseen käyttämään tapahtumien muokkaukseen Ukrainassa
Venäjä ei pystynyt silloin vaikuttamaan. Näin näen tilanteen syntyneen.
On hyvin vaikea nähdä, että tällaisen sotimisen ja
tappamisen jälkeen Itäukraina voisi
yhdistyä muuhun Ukrainaan. Ratkaisuna henkilökohtaisesti näkisin
Ukrainan jakamisen osiin. Itäukrainaan muodostettaisiin Novorossiija -
Uusvenäjä niminen valtio. Taloudellisesti sillä olisi hyvät menestymisen
mahdollisuudet. Sen alueella sijaitsevat Ukrainan tärkeimmät hiilivarannot ja raskas-
ja kevyt metalliteollisuus. Se voisi käydä kauppaa Venäjän, Euroopan ja muun
Ukrainan kanssa. Se voisi myös liittyä Euraasian unioniin, mistä sillä olisi
suurta etua.
Muun Ukrainan mahdollisuus on joko jakaantua vielä osiin
tai yrittää pysyä yhtenäisenä. Erimielisyyksiä eri osien välillä on vielä.
Nykyinen presidentti ja muu hallinto olisi vaihdettava, sillä se on
korruptoitunutta ja ajaa vain omaa ja vieraan vallan (USA) asiaa. Presidentti
Poroshenko olisi asetettava syytteeseen ja suljettava vankilaan lukuisista
rikoksista mm. kansaa vastaan, sotarikoksista, korruptiosta, verojen
kiertämisestä ym. rikollisesta toiminnasta. Fasistiset järjestöt on lailla
kiellettävä ja niiden jäsenet asetettava vastuuseen. Olisi tutkittava ja
asetettava syytteisiin ne tahot, jotka Maidanissa tappoivat yli sata ihmistä ja
Odessassa polttivat elävältä 48 ihmistä. Ukrainaa johtamaan olisi valittava
koko kansan etuja ajatteleva
presidentti, hallinto ja -elimistö. Kokonaisuutena tämä on vaikea tehtävä ja
voi olla, että se on mahdollista vain uuden Maidanin kautta. Tästä voisi
muodostua jälleen hyvin verinen tapahtuma.
Luhanskissa tulituksen uhri. Voiko tätä antaa anteeksi?
Ukrainan uusi nousu hyvinvointivaltioksi, mikä se oli
ennen Maidania olisi kuitenkin hyvin hidasta. Euroopan köyhimmässä valtiossa talous
on ajettu niin alas, että sieltä on vaikea nousta. Rikas rehevän mustan mullan
maa on ryöstetty ja myyty. Mm. köyhät talonpojat ovat myyneet pilkkahinnasta
maitaan yhdysvaltalaisille suurille maatalousyrityksille, jotka harjoittavat
alueella ryöstöviljelyä tai geenimanipuloitua viljelemistä, joka on Euroopassa
kiellettyä tai hyvin rajoitettua. Venäjä on ajamassa alas
kaasunvälitystoimintaa Ukrainan kautta. Se on myös lopettanut avaruusalusten
osien, Antonov-lentokoneiden, helikoptereiden osien ja panssarivaunujen
valmistuksen Ukrainassa. Euroopassa ja Yhdysvalloissa ei ole näille kysyntää.
Samoin Ukrainan mustan mullan maataloustuotteille ei ole kysyntää Euroopan
liikatuotannon takia.
Yritys rauhan saamiseksi tänä syksynä. Kylteissä lukee
"Täydellinen tulen lopettaminen ennen koulujen alkamista".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi tarkistetaan!