sunnuntai 4. syyskuuta 2016



NE KUULUISAT YKSITOISTA KOHTAA





Kuten lupasin kirjoitan nyt Minskin sopimuksesta. Tämä saattaa olla monelle vähän kuivaa luettavaa, joten neuvon teitä hyvät lukijani, joita asia ei kiinnosta siirtymään jollekin toiselle sivulle. Aikomukseni on käsitellä tässä Minskissä 12.2.2015 luotua sopimusta Ukrainan sisällissodan lopettamiseksi. Ajatukseni oli käydä kohta kohdalta läpi sitä, miten sopimus on toteutunut. Tässä aluksi sopimuksen kaikki 11 avainkohtaa:

1. Donetskin ja Luhanskin alueille täydellinen tulitauko 15. helmikuuta 2015 klo 00.00. 

2. Kummankin osapuolen raskaan aseistuksen vetäminen yhtä kauas puskurivyöhykkeen luomiseksi. Vyöhyke on 50 kilometriä kaikille 100 millimetrin ja sitä suuremmille tykeille, 70 kilometriä raketinheittimille ja 140 kilometriä raskaimmille raketti- ja ohjusjärjestelmille.  

Ukrainan joukot vetäytyvät tämänhetkiseltä rintamalinjalta.  

Donetskin ja Luhanskin kapinalliset vetäytyvät 19. syyskuuta Minskissä sovitulta linjalta.  

Raskasta aseistusta on ryhdyttävä vetämään pois viimeistään toisena päivänä tulitauon jälkeen ja se on saatava päätökseen 14 päivässä.  

3. Etyj valvoo tulitauon pitävyyttä ja raskaan aseistuksen poisvetämistä.

4. Vetäytymisen jälkeisenä päivänä aloitetaan keskustelu paikallisvaalien järjestämisestä Donetskin ja Luhanskin tietyillä alueilla. Samoin aletaan keskustelut kapinallisten hallussa olevien alueiden tulevaisuudesta. 

5. Anteeksianto ja armahdus Luhanskin ja Donetskin alueen tapahtumissa mukana olleille. Tämä toteutetaan säätämällä vainon ja rangaistukset kieltävä laki.  

6. Panttivankien ja laittomasti vangittujen vapauttaminen ja vaihto päätökseen viimeistään viidentenä päivänä sotilaallisen vetäytymisen jälkeen.  

7. Humanitaarisen avun vapaa jakaminen ja saaminen kansainvälisessä valvonnassa.  

8. Sosiaali- ja talousyhteydet palautetaan. Tämä koskee muun muassa eläkkeiden maksua. Ukraina palauttaa pankkijärjestelmän konfliktialueelle.  

9. Ukrainan koko valtioraja konfliktialueella palautetaan maan valvontaan. Prosessi alkaa paikallisvaalien jälkeisenä päivänä ja on päätöksessä vuoden 2015 loppuun mennessä. Ehtona on perustuslakiuudistus. 

10. Kaikkien ulkomaisten joukko-osastojen, aseistuksen ja palkkasotilaiden vetäytyminen Ukrainasta Etyjin valvomana. Kaikki laittomat ryhmät riisutaan aseista. 

11. Vuoden 2015 loppuun mennessä Ukrainaan uusi perustuslaki, jonka keskeinen osa on vallan hajauttaminen. Tällöin huomioon on otettava Donetskin ja Luhanskin alueiden tiettyjen alueiden erityispiirteet. Lait näiden alueiden erityisasemasta vuoden 2015 loppuun mennessä. 


Aloitetaan siitä, miten sopimus syntyi. Maidanin jälkeen 2014 Itä-ukrainassa, Donetskissa ja Luhanskissa päätettiin kansanäänestyksellä erota Ukrainan valtiosta ja muodostaa uusi itsenäinen valtio Novorossija eli Uusvenäjä. Tämä tapahtui kansanäänestyksellä, jossa yli 80 prosenttia kansasta äänesti itsenäistymisen puolesta. 11. toukokuuta 2014 julistettiin uusi kansantasavalta syntyneeksi. Toistaiseksi vain Etelä-Ossetia on tunnustanut valtion. Kiovan ukraina ei halunnut hyväksyä tätä vaan ryhtyi sotilaallisiin toimiin ja hyökkäsi alueelle. Ukrainan joukot kärsivät kuitenkin suuria tappioita. Moraali romahti ja kokonaiset joukko-osastot  pakenivat rintamalta. Osa antautui vapaaehtoisesti Itä-ukrainan joukoille. Sotilaat sanoivat, etteivät halua taistella omaa kansaansa vastaan. Kalustomenetykset olivat huomattavia, joista separatistit saivat kalustotäydennystä. Ukraina kärsi täydellisen tappion.


Antautuneita ukrainalaissotilaita 2014.

Pakon edessä Ukraina myöntyi neuvotteluihin, jotka pidettiin Minskissä Valkovenäjällä 5.9.2014. Syntyi niin sanottu Minskin I sopimus. Tulitauko ei kuitenkaan pitänyt, vaan sitä rikottiin jatkuvasti. Donetskin ja Luhanskin alueilla järjestettiin 14.11.2014 vaalit, jossa Donetskin johtajaksi valittiin Aleksandr Zahartsenko ja Luhanskin johtajaksi Igor Plotnitski. Ukrainassa suoritettiin useita (ainakin 7) asekutsuntoja ja liikekannallepanoja ikähaitarilla 18 - 60 vuotta. Paljon asevelvollisiksi luokiteltuja pakeni maasta ja osa kieltäytyi astumasta palvelukseen. Heitä suljettiin vankiloihin. Osa pakotettiin astumaan armeijaan. Huomattava osa pakeni Venäjälle. He sanoivat, etteivät halua taistella omaa kansaansa vastaan.


Novorossiijan uudet johtajat Igor Plotnitski ja Aleksander Zahartsenko.

Minskin ensimmäisestä sopimuksesta huolimatta sotatoimet alkoivat vähitellen uudelleen. Uudelleen varustautuneen Ukrainan ilmeisenä tarkoituksena oli halkaista separatistien valtio kahtia Donetskin ja Luhanskin välistä. Se lähetti noin 8 000 miehen valioarmeijan valiokalustuksella hyökkäämään, mutta Donetskin ja Luhanskin joukot piirittivät ne 12- 17. helmikuuta 2015 Debaltsevan kaupungin lähistöllä. Piirityksen alaisena olevista joukoista noin 3 000 tapettiin ja lopuille sanottiin, että jos jättävät aseensa voivat kävellä ulos piirityksestä. Näin tapahtui 18. helmikuuta 2015. Pieni haluton osa vangittiin. Ukrainassa presidentti Petro Poroshenko ja kaikki Ukrainan kenraalit ovat kiistäneet koko piirityksen olemassaolon. Kuitenkin jopa piirityksessä olleet ukrainalaiset sotilaat vahvistavat tapahtuman. Separatistit saivat muhkean sotasaaliin.




Vangittuja ukrainalaissotilaita Donetskissa 2015.

Joka tapauksessa Ukraina jo toisen kerran oli kärsinyt sotilaallisen murskatappion. Näin Poroshenko jälleen joutui myöntymään Minskissä suoritettaviin toisiin neuvotteluihin. Neuvottelut kestivät 16 tuntia. Siihen osallistuivat Venäjän presidentti Vladimir Putin, Ukrainan presidentti Petro Poroshenko, Saksan liittokansleri Angela Merkel, Ranskan presidentti Francois Hollande, DNR:n johtaja Aleksandr Zahartsenko ja LNR:n johtaja Igor Plotnitsky. Sopimuksen varsinaisina osapuolina ovat Ukraina, DNR ja LNR. Takaajina toimivat Venäjä, Saksa ja Ranska. Huom! vastoin useita kirjoituksia ja kommentteja Venäjä ei ole sopimuksen osapuoli vaan takaaja aivan kuten Saksa ja Ranska. USA ei ole minkäänlainen osapuoli asiassa. Näin syntyi tuo edellä esitetty 11. kohdan sopimus.


Minskin neuvottelut. Novorossiijan edustajat Zahartsenko ja Plotnitski puuttuvat kuvasta.

Voidaankin sitten aloittaa asioiden läpikäyminen, joka tapahtuu tässä sen mukaan, mitä minä olen saanut tietää tai miten olen käsittänyt asioiden olevan. Olen käyttänyt sekä länsimaisia, ukrainalaisia että venäläisiä lähteitä. Voin suoraan sanoa, että suomalaiset lähteet ovat olleet niin onnettomia, että niistä ei ole ollut mitään hyötyä.

Kohta1. Donetskin ja Luhanskin täydellinen tulitauko ei ole pitänyt. On tapahtunut yleensä seuraavaa. Aluksi vetäydyttiin turva-alueiden ulkopuolelle, mutta ukrainalaiset joukot alkoivat yön pimeydessä kuljettaa raskasta kalustoa tulitusetäisyydelle, käydä tulittamassa Donetskia ja Luhanskia ja vetäytyä äkkiä alueelta pois. Tietysti tulitukseen on vastattu. Paljon siviilejä on kuollut Donetskissa ja Luhanskissa tulituksissa. Tuntuu, kuin erilaiset ukrainalaiset yksiköt eivät olisi hallituksen hallinnassa. Poroshenko ja hallitus ovat kieltäneet, että mitään tällaista on tapahtunut ja syyttävät separatisteja.

Kohta 2. Aluksi vetäydyttiin puskurivyöhykkeeltä, mutta viittaan edelliseen kommenttiini. Sen lisäksi Ukraina on vaivihkaa salaa siirtänyt puskurivyöhykettä muutamasta kohtaa eteenpäin.

Kohta 3. Etyj on valvonut vetäytymistä ja tulitaukoa. Se on kirjannut tuhansia tulitauon rikkomuksia myös raskailla aseilla, mutta dokumentoinnilla ja kirjaamisilla ei ole ollut mitään hyötyä. Mikään taho ei ole millään tavalla huomioinut asiaa paitsi ehkä Venäjä, joka yhtenä takaajista on valittanut asiasta Ukrainalle, mutta asialle ei ole tehty mitään. Ranska ja Saksa eivät juuri kommentoi eivätkä ole puuttuneet asiaan. Nykyään Donetskin ja Luhanskin asukkaat keräävät itse allekirjoitettuja dokumentteja tapahtumista. Dokumentit on uhattu lähettää ihmisoikeusjärjestöille.

Kohta 4. Paikallisvaaleja ei olla järjestetty Donetskin ja Luhanskin monista pyynnöistä huolimatta. Esteenä näyttää olevan Ukrainan hallinnon tieto siitä, että yli 80 prosenttia alueen kansasta haluaa alueille itsenäisyyden. Alueiden hallinto on ehdottanut vaalien järjestämistä ilman Ukrainan mandaattia. Todennäköisesti näin tapahtunee. Minkäänlaisia vuorokeskusteluja ei olla aloitettu alueen tulevaisuudesta. Presidentti Poroshenko ei halua keskustella alueen johtajien Zaharsthenkon ja Plotnitskin  kanssa.

Kohta 5. Ukrainan parlamentti on säätänyt lain, että Ukrainan joukoille myönnetään anteeksianto ja armahdus ja mikä ihmeellisintä myös tulevaisuudessa tapahtuvalle toiminnalle, mutta Donetskin ja Luhanskin sotilaille ei. Donetskissa ja Luhanskissa vaaditaan, että lait olisi oltava tasapuolisia ja kaikille olisi myönnettävä armahdus niin kuin sopimuksessa kohta 5 määrittelee.

Kohta 6. Vankien vaihtoa ei ole tapahtunut, kuin aluksi pieniä määriä. Sitten toiminta lopetettiin. Monet sotilaat ovat viruneet vankiloissa jo yli kaksi vuotta. Mm. ukrainalainen parlamentaarikko Nadjesda Savshenko ajaa kiivaasti asiaa.

Kohta 7. Humanitääristä apua Donetskiin ja Luhanskiin on toimittanut vain Venäjä. Äskettäin jo 55:s rekkakolonna vei ruokaa ja muuta materiaalia avuksi. Kolonnat ovat olleet kooltaan n. 250 - 80 rekkaa kerrallaan. Jotkin yksityiset ihmiset ovat toimittaneet apua. Ukraina, Ranska tai Saksa eivät ole toimittaneet virallisesti mitään. Venäjä on ottanut vastaan yli miljoona (joidenkin tietojen mukaan 2,5 milj.) pakolaista Ukrainasta.


Venäläinen rekkakolonna tuo humanitääristä apua.

Kohta 8. Sosiaali-  ja talousyhteyksiä ei olla palautettu. Eläkkeitä ei makseta donetskilaisille ja luhanskilaisille, vaikka he ovat maksaneet veronsa koko elämänsä ajan Ukrainan viranomaisille. Pankkijärjestelmää ei ole palautettu alueelle. Alueelle ollaan luomassa omaa pankkijärjestelmää, joka on osittain jo toiminnassa.

Kohta 9. Rajojen valvontaa ei olla voitu antaa ukrainalaisille, koska vaaleja ei ole järjestetty. Viittaan kohtaan 4.

Kohta 10. Ulkomaisia joukko-osastoja, aseita ym. ei ole poistettu alueelta. Pikemminkin päin vastoin. USA, Britannia ja Kanada ovat tuoneet joukkoja ja aseistusta Ukrainaan. Ulkomaisia vapaaehtoisia tai palkkasotilaita taistelee molemmin puolin (jopa suomalaisia). Venäläisiä vapaaehtoisia on taistellut Donetskin ja Luhanskin joukoissa. Laittomia ryhmiä ei ole riisuttu aseista. Ukrainalaiset natsipataljoonia kuten Azov, Aidar ja Tornado ei olla riisuttu aseista. Monella oligarkilla kuten esim. Igor Kolomoiskilla on omat yksityiset armeijansa ja nämä ovat ilmoittaneet, etteivät noudata Minskin sopimusta ja näitä  ei olla riisuttu aseista.

Kohta 11. Uutta perustuslakia ei olla tehty.


Muutamia huomioita asioista. Ukrainan parlamentilla ja johtajilla, kuten presidentti Poroshekolla ei ole mitään haluja toteuttaa Minskin sopimusta.  Pikemminkin päinvastoin. Parlamentissa on voimakkaita piirejä, jotka haluavat sotaa ja valloittaa Itä-Ukraina väkivalloin. Tämä tietäisi taas suurta verilöylyä. Natsimielisillä piireillä on voimakas ote hallinnosta. Näiden toimia kansa pelkää. Suurin osa Ukrainan kansasta, yli 60 prosenttia haluaa rauhaa eikä sotaa Itä-Ukrainassa. Se, mitä Ukrainan kansa lähti ajamaan Maidanissa 2014 on petetty. Ukrainan hallinto ajaa vain omaa asiaansa, oligarkkien rikastumista eikä välitä kansasta tippaakaan. Se toimii Yhdysvaltojen ohjauksessa.

 Ranska ja Saksa eivät ole välittäneet valvoa Minskin sopimuksen toteuttamista vaikka ovat sopimuksen takaajia. Tähän on voimakkaasti vaikuttanut Yhdysvaltojen oman edun ajaminen. Eurooppalaiset valtiot eivät ole halunneet toimia Yhdysvaltoja vastaan vaikka Yhdysvallat ei ole edes Minskin sopimuksen osapuoli. Yhdysvallat on synnyttänyt Ukrainan kriisin siksi, että se ei hyväksy Venäjän itsenäistä politiikkaa. Venäjän nousu yhdeksi maailmanvallaksi ja itsenäinen politiikka on tuntunut Yhdysvaltojen politiikkaa uhkaavalta. Ukrainan kriisi toimii voimakkaana Venäjän vastaisena mielipidevaikuttajana Euroopassa. Lisäksi sotilaspoliittisesti se on strategisesti tärkeällä paikalla. Tosin kovasti havittelemaansa Sevastopolin laivastotukikohtaa Yhdysvallat ei onneksi saanut Krimin menetyksen takia.

Venäjä on pitänyt Ukrainaa aina pikkusiskonaan ja sen kansaa veljeskansana. Venäläiset eivät ole koskaan vihanneet ukrainalaisia. Sukulaisuussuhteita molemmin puolin on runsaasti. Ukrainan ja ukrainalaisten menetys olisi sille katkera pala. Neuvostoliiton hajottua Venäjän heikolla hetkellä Yhdysvaltojen hyväkseen käyttämään tapahtumien muokkaukseen Ukrainassa Venäjä ei pystynyt silloin vaikuttamaan. Näin näen tilanteen syntyneen.

On hyvin vaikea nähdä, että tällaisen sotimisen ja tappamisen jälkeen Itäukraina voisi  yhdistyä muuhun Ukrainaan. Ratkaisuna henkilökohtaisesti näkisin Ukrainan jakamisen osiin. Itäukrainaan muodostettaisiin Novorossiija - Uusvenäjä niminen valtio. Taloudellisesti sillä olisi hyvät menestymisen mahdollisuudet. Sen alueella sijaitsevat  Ukrainan tärkeimmät hiilivarannot ja raskas- ja kevyt metalliteollisuus. Se voisi käydä kauppaa Venäjän, Euroopan ja muun Ukrainan kanssa. Se voisi myös liittyä Euraasian unioniin, mistä sillä olisi suurta etua.

Muun Ukrainan mahdollisuus on joko jakaantua vielä osiin tai yrittää pysyä yhtenäisenä. Erimielisyyksiä eri osien välillä on vielä. Nykyinen presidentti ja muu hallinto olisi vaihdettava, sillä se on korruptoitunutta ja ajaa vain omaa ja vieraan vallan (USA) asiaa. Presidentti Poroshenko olisi asetettava syytteeseen ja suljettava vankilaan lukuisista rikoksista mm. kansaa vastaan, sotarikoksista, korruptiosta, verojen kiertämisestä ym. rikollisesta toiminnasta. Fasistiset järjestöt on lailla kiellettävä ja niiden jäsenet asetettava vastuuseen. Olisi tutkittava ja asetettava syytteisiin ne tahot, jotka Maidanissa tappoivat yli sata ihmistä ja Odessassa polttivat elävältä 48 ihmistä. Ukrainaa johtamaan olisi valittava koko kansan etuja  ajatteleva presidentti, hallinto ja -elimistö. Kokonaisuutena tämä on vaikea tehtävä ja voi olla, että se on mahdollista vain uuden Maidanin kautta. Tästä voisi muodostua jälleen hyvin verinen tapahtuma. 


Luhanskissa tulituksen uhri. Voiko tätä antaa anteeksi?

Ukrainan uusi nousu hyvinvointivaltioksi, mikä se oli ennen Maidania olisi kuitenkin hyvin hidasta. Euroopan köyhimmässä valtiossa talous on ajettu niin alas, että sieltä on vaikea nousta. Rikas rehevän mustan mullan maa on ryöstetty ja myyty. Mm. köyhät talonpojat ovat myyneet pilkkahinnasta maitaan yhdysvaltalaisille suurille maatalousyrityksille, jotka harjoittavat alueella ryöstöviljelyä tai geenimanipuloitua viljelemistä, joka on Euroopassa kiellettyä tai hyvin rajoitettua. Venäjä on ajamassa alas kaasunvälitystoimintaa Ukrainan kautta. Se on myös lopettanut avaruusalusten osien, Antonov-lentokoneiden, helikoptereiden osien ja panssarivaunujen valmistuksen Ukrainassa. Euroopassa ja Yhdysvalloissa ei ole näille kysyntää. Samoin Ukrainan mustan mullan maataloustuotteille ei ole kysyntää Euroopan liikatuotannon takia.


Yritys rauhan saamiseksi tänä syksynä. Kylteissä lukee "Täydellinen tulen lopettaminen ennen koulujen alkamista".




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tarkistetaan!